South Africa special... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Hilde - WaarBenJij.nu South Africa special... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Hilde - WaarBenJij.nu

South Africa special...

Door: 'n avontuurlike toeriste

Blijf op de hoogte en volg Hilde

15 December 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vanaf Johannesburg reden we eerst naar Blyde River Canyon waar we genoten van het natuurschoon van de groen begroeide canyon en een paar leuke wandelingen naar watervallen maakten. Vervolgens reden we naar Kruger National Park waar we in noodweer aankwamen… Gelukkig was het de volgende dag prachtig weer en zagen we veel wilde dieren, waaronder wederom de Big 5. Een luipaard hing lui in een boom uit te buiken. Tevens zagen we heel veel jonge dieren, doordat het in dit deel van de wereld voorjaar was. Zo schattig om klein zebraatjes, mini springbokjes en baby olifantjes zich te zien verstoppen onder hun moeder  Toen we het park verlieten, begon het weer te regenen.

We reden om Swaziland heen naar St. Lucia waar we de delta bezochten en prachtige neushoorns zagen. Ook gingen we naar Hluhluwe National Park  We hadden dagen met mooi weer, maar het was ook erg vaak grijs en regenachtig…natuurlijk precies op de dag dat wij onze was probeerden te doen  Gelukkig was het erg rustig op onze camping en hebben we het sanitair gebouw bezet door onze waslijnen van links naar recht onder het afdak te spannen, terwijl wij verderop in de auto zaten te lezen ;-)
We vervolgden onze weg het binnenland in naar het Drakensgebergte waar we een geweldige dagwandeling maakten nabij Cathedral Peak en wat hadden we geluk met het weer!! Het bleef droog èn zonnig! De dag erna reden we, in de regen (!), naar Royal Natal NP waar we wederom een dagwandeling in de zon maakten! Het was echt prachtig!! De gebergten om ons heen, het groene landschap met mooie rotsformaties en de zon! We genoten enorm! ’s Avonds aten we boerewors van de braai met een Zuid-Afrikaans wijntje erbij ;-)

De volgende dag besloten we de weg naar de kust via de noordelijke route om Lesotho heen te rijden, zodat we een andere omgeving zagen dan waar we vandaan kwamen. Helaas bleek dit niet zo’n succesvolle keuze te zijn geweest… Binnen een uur hadden we al oponthoud door wegwerkzaamheden en daarna reden we langzaam over een vreselijke weg, die dringend onderhoud nodig had! Het landschap was ook niet bijzonder spannend, dus daar hadden we geen afleiding aan :-s Uiteindelijk bereikten we het deel waar de weg al wel vernieuwd was en reden we over superglad asfalt verder. Maar toen… begaf de auto het… we roken al een vreemde, onaangename lucht en vervolgens wilde de auto niet meer schakelen en kort daarna was het duidelijk: we waren gestrand  Op zaterdagavond om 18u stonden we in de middle of nowhere… Gelukkig hadden we noodnummers van het autoverhuurbedrijf en, eindelijk, werd er bij het 3e nummer opgenomen!

Om half 9 bereikte een oplegger vanuit Colesberg ons en takelde ons op (terwijl wij in de auto zaten) om ons langzaam naar Colesberg te vervoeren. Net voor middernacht kwamen we aan bij een omheind motel / bungalowpark naast een autogarage  Zondagochtend belden we het telefoonnummer van de garage en het duurde niet lang voordat een monteur kwam en onder onze auto lag. Wat kapot was, kon niet gerepareerd worden en nieuwe onderdelen zouden pas 1 – 2 weken later aankomen, maar belangrijk nieuws voor ons: het was niet iets wat onze fout was of buiten de verzekering viel…We belden ons autoverhuurbedrijf en kregen te horen dat een nieuwe, gelijke 4x4 met poptop op z’n vroegst op zondagavond bij ons kon zijn, dus we vermaakten ons in Colesberg…. waar niets, maar dan ook niets te beleven valt :-P Een verplichte rustdag was ook niet slecht… we deden weer de was, barbequeden onze koelkast leeg en deden een middagdutje ;-)

Vanaf 21u liepen we elke 10 minuten naar de receptie, omdat we dachten en hoopten dat ons vervangend vervoer er zou zijn. Kort na middernacht kwam hij eindelijk aan, hoera!! We hadden onze bezittingen al uit onze auto gehaald, maar hoorden nu dat we ook alle potten, pannen, beddengoed, etc. moesten overladen. Inmiddels spoelde en spoelde het! Zo stonden wij om middernacht in het pikkedonker en de stromende regen de stoeltjes, etc van de ene auto naar de andere over te laden en om 2u waren we doorweekt tot ons bot toe en kwamen we op onze kamer tot de ontdekking dat een deel van het wasgoed door het open raam weer nat was geworden :-P

De volgende ochtend richtten we onze nieuwe auto weer in en reden vrolijk richting Knysna. We passeerden prachtige natuurgebieden, zoals Meiringspoort en trotseerden regenbuien, die de weg veranderde in een waterval! Knysna was een verademing en we genoten van het uitzicht vanaf een klif over de zee en aten oesters in een restaurant. Na weer een nachtje kamperen, stapten we ’s morgens in de auto om naar een bakkerijtje te rijden om te ontbijten en…hoorden dat de koppeling een vreemd, schrapend geluid maakte… oh nee. Eerst ontbijten en daarna reden we naar een garage en legden het geluid uit waarna we ons autoverhuurbedrijf weer belden. Ze wilden ons weer een andere 4x4 met poptop sturen, waardoor we wederom een dag kwijt zouden zijn, bovendien hadden we niet per sé nog 4 wielaandrijving nodig, dus we vroegen om een ‘gewone’ personenauto en hiermee kwam ook abrupt een eind aan ons kampeeravontuur  De auto kwam rond de middag en toen we instapten, voelde het alsof we op het wegdek zaten, zo laag bij de grond!

We vervolgden onze reis langs de kust westwaarts en stopten bij het prachtige strand van Wilderness voor we doorreden naar Hermanus. We reden nog via het wijngebied voor we de laatste paar dagen van onze vakantie doorbrachten in de omgeving van Kaapstad. We wandelden op de Tafelberg, reden een prachtige kustroute over het schiereiland naar Kaap de Goede Hoop en verbleven onze laatste nacht in het visserdorp Simon’s Town.