Un Mojito Libre por favor.... - Reisverslag uit Havana, Cuba van Hilde - WaarBenJij.nu Un Mojito Libre por favor.... - Reisverslag uit Havana, Cuba van Hilde - WaarBenJij.nu

Un Mojito Libre por favor....

Door: Een afgereisde toerist ;-)

Blijf op de hoogte en volg Hilde

30 Maart 2011 | Cuba, Havana

Hola Todos!

Eindelijk weer een bericht uit mijn wereld van reizen!
Na mijn terugkeer uit Sri Lanka ben ik eerst de trotste tante van Sonne geworden :) daarna ben ik (na een niet-meetellend-werk-weekje Wenen) een reis naar Cuba gaan voorbereiden. Tijdens deze voorbereiding leerde ik op een reizigersforum op internet Matthias kennen, die ook in dezelfde periode Cuba wilde bezoeken en we besloten samen af te reizen, dus op 6 maart vlogen we via Parijs naar Havana!

In Cuba kun je in hotels verblijven, maar gebruikelijker (lees: goedkoper, toerist-local-vriendelijker èn leuker) is het verblijf in een ‘casa particular’, ofwel: bij mensen thuis. Vele Cubanen verhuren 1 of meerdere kamers van hun huis aan toeristen en deze kamers variëren van een slaapkamertje waarbij je de badkamer dient te delen met de familie, tot een ruime kamer/appartement met koelkast, eigen badkamer en eigen (dak-)terras. Zo’n kamer kost bijna overal 25CUC (ca. € 20), waarvan 90% naar de staat gaat en dus slechts 10% voor de bewoners zelf overblijft. Om hun privé inkomsten dan nog enigszins op te vijzelen, rekenen ze er wel op dat je tijdens je verblijf een paar keer bij ze eet, waarmee ze nog ‘ns wat CUCs kunnen verdienen aan diners (CUC 10 pp) en ontbijtjes (CUC 4 pp). Aangezien het eten in (staats-)restaurants niet echt iets is om over naar huis te schrijven, vonden wij het absoluut geen probleem om uitgebreid te dineren (langoustine, krokodil (!) en veel kip) en te ontbijten bij onze casa als het ons uitkwam.

Onze eerste casa in Havana hadden we voor vertrek al besproken en was gelegen in het hart van Havana, zoals onze gastvrouw, een 83-jarig dametje, ons vertelde. Vanaf het balkon op de 7e verdieping keken we uit over Havana Vieja (het oude stadsdeel), het fort, het moderne stadsdeel en de Straat van Florida, geweldig! Na haar welkomstspeech over de do’s and don’ts van Havana, waagden we ons de stad in voor een wandeling over de Prado, een prachtige boulevard à la Ramblas in Barcelona, die door centro Havana liep. We genoten van de mensen, de temperatuur, de muziek, de cocktails en een heerlijk, eerste visgerecht :) Blijkbaar was ik ècht even helemaal uit het reizen, want we trapten zelfs in een trucje waarbij een paar Cubanen ons wat drankjes voor hun lieten betalen en 1-tje mij probeerde te laten salsa dansen…hmm, ok, daar trappen we dus geen 2e keer in…ik ga niet meer dansen ;-)
De volgende dag besloten we een wandelroute uit de Lonely Planet te volgen welke ons eerst door de oude stad leidde. We genoten van de prachtige, Spaanse koloniale gebouwen op de verschillende pleinen die we bezochten en we sloten de wandelochtend af met een lunch op het Plaza Vieja. Daarna verplaatsten we ons naar het moderne stadsdeel waar we ook een wandelroute liepen langs de nieuwere gebouwen, maar na al die prachtige, oude gebouwen, deden de moderne me vrij weinig…ach, het was een lekkere wandeling welke we onderbraken voor een lokaal cocktailtje (Cuba Libre & Mojito) bij een tentje aan de boulevard met uitzicht over de best wilde Straat van Florida.

Daarna vonden we dat we Havana wel gezien hadden en namen de bus naar het dorpje Viñales, gelegen te midden van de tabaksplantages. Het was een prachtige, groene omgeving en na enkele uren bussen, besloten we ook direct na aankomst fietsen te huren van onze casa en de Vallei van Viñales in te rijden. De vallei wordt omringd door bergen van kalksteen (Mogotes) welke een bijzondere ‘ronde’ vorm hebben en erg groen zijn. Tevens zijn er enige grotten te bezoeken in dit gebied en wij fietsten naar de Cueva del Indio waar we zowel te voet als per bootje de grot bezochten.
Ik wilde ook graag de omgeving per paard verkennen en nadat onze gastvrouw Matthias ervan verzekerd had dat de paarden semi-automatisch waren, durfde hij het ook aan een tocht per (semi-automatisch)paard te maken door de tabaksplantages waar dit gebied zo bekend om is. Het was heerlijk!! Terwijl Matthias gewend probeerde te raken aan het hobbelen van het paard èn van de omgeving te genieten (hij reed achter mij, dus had mooi uitzicht op het achterwerk van mijn paard), deed ik mijn best mijn paard aan te sporen te gaan galopperen, terwijl ik van de prachtige omgeving genoot :) Na een mooie tocht door de plantages en langs een meertje waar Matthias heel moedig een duik in het verfrissende water nam, kwamen we uit bij een hutje waar eerst een heerlijke Mojito voor ons gemaakt werd en vervolgens uitgelegd werd hoe op de tabaksplantages gewerkt werd. We kregen ook nog een rondleiding door een ‘drooghuisje’ waar de tabaksbladeren te drogen hingen en door de plantages zelf waarbij de gids liet zien hoe de bladeren geplukt en naar kwaliteit gecategoriseerd werden. Het was een indrukwekkende dag!
De volgende dag besloten we zelf wat rond te gaan wandelen door de vallei en mbv de Lonely Planet en Matthias’ broodkruimels (gps), durfden we het aan om een mooie, lange wandeling door het gebied te maken. Tegen het einde van de wandeling, zagen we donkere wolken naderen en toen we net in een restaurantje hadden plaatsgenomen, barstte de bui los! Wauw! Gelukkig zaten we goed :) Een dag later gingen we naar het duikerswalhalla ‘María La Gorda’, waar Matthias 2 duiken zou doen en ik heeeeerlijk een dagje op het strand zou luieren, maar helaas… het weer was te onstuimig, waardoor beide duiken geannuleerd werden en het niet echt aangenaam was op het strand te vertoeven…maar goed, het was wel een prachtig strand om te zien ;-)

We vervolgden onze reis weer richting het oosten naar Cienfuegos waar we op één middag het koloniale stadsdeel bezochten, bestaande uit een plein met mooie gebouwen en een prachtig kerkhof nabij de zee waar vele graven voorzien waren van engeltjes van wit gesteente (sorry, maar dat steekt zo prachtig af tegen de blauwe lucht!). Vervolgens genoten we daar een lekkere maaltijd in een restaurantje waarna we in onze casa nog genoten van een Cuba Libre op ons dakterras. De volgende ochtend wandelden we de Malecón (boulevard) op ons gemakje af en genoten van het uitzicht over de baai van Cienfuegos. ‘s Middags namen we een taxi naar de badplaats Rancha Luna waar Matthias eindelijk z’n 2 duiken kon doen en we heerlijk aan het strand hebben geluierd :) Ondanks dat Maria la Gorda aangewezen wordt als de mooiste duikplaats van Cuba, vond Matthias Rancho Luna ook erg mooi. Vooral het onderwater landschap was heel indrukwekkend en niet alleen voorzien van scheepswrakken maar ook van grotten/tunnels waar je doorheen kon zwemmen!
Daarna gingen we naar het legendarische en idyllische Trinidad met haar prachtige pastelgekleurde huizen langs de straatjes van kinderkopjes…geweldig!! We bezochten de Spaans-koloniale Plaza Mayor en het nabijgelegen historische museum, omdat het een toren had waar vandaan je een prachtig uitzicht over de stad had. Naast de kerk had je op een tussenstukje van de grandioze trappen omhoog een terrasje waar altijd mensen dansten op salsamuziek! Super!! Zag er erg mooi uit! Vaak was er ook live muziek en de sfeer was geweldig! De volgende dag maakten we een mooie dagwandeling naar watervallen waar je ook onder kon zwemmen! Fantastisch! Heel relaxed!
En de volgende dag vonden we dat we wel weer een stranddagje verdiend hadden en namen een taxi naar een nabijgelegen strand :) om de dag erna wéér de natuur in te duiken voor een uitputtende wandeling met een prachtige duik onder watervallen :) (nadat we de ochtend besteed hadden aan souvenirshoppen…wat is zwaarder??).

Op diverse plaatsen (Viñales en Trinidad) waren we langer gebleven dan verwacht (wandelingen en wandelingen?), dus we besloten niet verder oostwaarts te reizen, maar weer richting het westen te gaan richting onze vlucht vanuit Havana. Bovendien was het einde van de vakantie in zicht en we wilden beide nog een beetje nixen aan het strand voor het werkend leven weer begon ;-) We gingen naar Playa Larga en vonden een casa direct aan het strand…geweldig!!
Hier was een natuurgebied in de buurt met vele, interessante vogels en we hadden het liefst een wandeling door het natuurgebied gemaakt, maar dat was helaas niet mogelijk. Op zondagochtend zou een gids ons om 8u ‘s morgens vertellen over de mogelijkheden, en ook al was dat erg vroeg, we besloten toch deze beste man aan te horen voor we oordeelden, dus bestelden we ontbijt voor half 8. Ruim een uur voor het ontbijt werden we wakker en vroegen ons toch wel af waarom de vrouw des huizes al zo druk bezig was met het ontbijt voor te bereiden…op míjn wekker hadden we duidelijk nog meer dan een uur de tijd, maar op de wekker/telefoon van Matthias was het al bijna tijd…oooooops, ze zijn hier gewoon een weekje eerder met de zomertijd?!? Tja..om half 7, naar onze mening, klopte onze gastvrouw op de deur met de vraag of wij wel wisten dat de zomertijd ingegaan was….èn dat ons ontbijt dus klaar stond….oef..ja, nu weten we dat wel ja ;-) Ruim een uur later zaten we in de auto met de gids en een Duits stel (die toen pas hoorde dat de klok die nacht een uur vooruit gegaan was) naar het natuurpark en we zagen mooie, felgekleurde flamingo’s en redelijk veel andere vogels, een mooie afsluiting van de Cuba-reis :) De volgende dag was onze laatste dag waarop we niet veel ondernamen en halverwege de dag met een mooie, oude Amerikaanse Dodge-taxi naar het vliegveld werden gebracht.

Zoals jullie weten zal dit voorlopig het laatste reisverslag zijn, want ik ga weer aan het werk! Ok, om rustig af te kicken van bijna 1,5jr reizen, zal ik werken en reizen nog enigszins combineren door op een riviercruiseschip te gaan werken :) Maar de volgende vakantieplannen zitten alweer in het vat hoor!!

Besos!

• 02 April 2011 - 12:01

Roan:

klinkt heerlijk allemaal.
    en de foto's onderstrepen dat ook nog eens goed.

zit al even met het plan om naar cuba af te reizen en lees zo nu en dan ook fora hiervan.

wat me bij jou ook weer opvalt is dat er toch veel mensen bij de lokalen verblijven.
    vraag me hierbij alleen af of het wel allemaal veilig is.

het is toch het idee dat je in een ver land, totaal andere cultuur (wat me zeker mooi lijkt),
    bij totaal vreemden in huis zit.
    of gaat dat via een site waar dat gegarandeerd wordt?

groeten roan

• 04 April 2011 - 18:23

Marianne:

Bedankt voor je mooie verslagen en veel succes met je werk.