Galopperend over de Mongoolse vlaktes... - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Hilde - WaarBenJij.nu Galopperend over de Mongoolse vlaktes... - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Hilde - WaarBenJij.nu

Galopperend over de Mongoolse vlaktes...

Door: een hinnikende toerist...

Blijf op de hoogte en volg Hilde

29 Juli 2010 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hallo allemaal,

Hier weer een berichtje uit vakantieland ;-)

Mongolië was fantastisch!! Na een dagdeel gespendeerd te hebben met de grens over te gaan van Rusland naar Mongolië, kwamen we op 26 juli om 6u 's morgens aan op het station van de Mongoolse hoofdstad Ulaan Bataar. We bezochten met een groepje een mooi, boeddhistisch klooster en het Mongools Nationaal Museum, erg indrukwekkend! We leerden alles over Ghengis Khan en de rest van de Mongoolse geschiedenis :)
De dag erna vertrokken we 's morgens met de bus naar ons gerkamp. Onderweg stopten we bij een 'geluksmonument' waar je 3 rondjes kloksgewijs omheen moest lopen en dan een steen op een stapel moest leggen voor een behouden reis en een wens :) dat leek mij niet overbodig ;-) In het gerkamp deelden we met z'n 3-en een traditionele Mongoolse tent (ger). Deze tent was prachtig en groot en de houten palen en tafel waren prachtig beschilderd! Na de lunch ging ieder z'n eigen gang en maakten wij een wandeling heuvelopwaarts vanwaar we een prachtig uitzicht over ons kamp en de omgeving hadden, daarna was het paardrijdtijd!! Joepie! Helaas werden we geïnstrueerd niet te roepen of gillen, niet met je armen te zwaaien en niet te galopperen :( Hmmm ik ben gewend dat ze altijd de makste beestjes voor de toeristen gebruiken, mr blijkbaar niet in Mongolië! Mijn paard wilde niet echt luisteren en bleef stug bij de groep vandaan wandelen terwijl ik hem met zijn hoofd naar de groep stuurde... hij keek gewoon niet waar hij liep?! Handig ;-) Na een pauze bij de Turtle Rock had iemand ineens mijn paard ingepikt...ach, ik was er niet echt rouwig om, had er niet echt een band mee opgebouwd hihi en het paardje wat ik toen kreeg was geweldig!! Hij luisterde èn hield van galopperen hihi Ik bleef eerst nog netjes achter de gids, mr toen iedereen z'n paardje in het Mongools probeerde aan te sporen (ja ja, je leert niet altijd alleen de standaard woordjes in een vreemde taal ;-) ) en ook de gids de paardjes aan probeerde te sporen, stoof ik ervandoor, want de mijne luisterde wel joehoeoeoeoe zó over de Mongoolse vlakte met m'n haren in de wind! Het was geweldig!!
's Avonds zaten we nog gezellig met z'n allen bij een van de gers en kletste ik wat met onze Mongoolse buschauffeur (die eigenlijk uroloog is, mr meer verdient als Engels sprekende buschauffeur...).
De volgende ochtend om 6.45 begon ik met Martin aan een bergwandeling die we nog wilden doen voor vertrek. We klommen hoger en hoger tot we bij de rotsen kwamen en ik niet verder kon (combi van gladde rotsen, korte beentjes en gebrek aan lef ;-) ) Martin klom nog wat verder en terwijl ik stond te wachten, stond ik ineens oog in oog met een kudde berggeiten...eh... hallo? Zíj stonden wel stabiel op de rotsen..ik niet en ik werd er best nerveus van om zo aangestaard te worden... Gelukkig besloten ze toch maar om te draaien en mij niet van de rotsen te koppen ;-) Helemaal smerig en zeiknat van het klauteren over de rotsen en het trotseren van een bos na een regenbui kwamen we iets te laat de ontbijtzaal in :) Daarna was het weer tijd terug te keren naar Ulaan Bataar waar we na een heerlijke douche een lange wandeling maakten naar het winterpaleis. Ook weer heel mooi maar helaas slecht/niet onderhouden, wat wel heel zonde is. We troffen de groep weer op de souvenirafdeling van een warenhuis en samen met onze actrice Rozy had ik de grootste lol toen we de Mongoolse geschiedenis na gingen spelen mbv de traditionele hoeden en kleding die ze verkochten :) Ook speelden we nog héél overtuigend een potje tafelvoetbal zonder bal (de verkopers kwamen kijken wat wij als bal gebruikten... fantasie hihi).
's Avonds gingen we naar een traditioneel Mongools zang- en dansensemble, geweldig!! Het was echt heel leuk en apart om te zien. Er werd veel gebruik gemaakt van maskers en traditionele kledij en muziekinstrumenten.
Op donderdag 29 juli was het tijd om onze laatste treinreis te ondergaan :( Ik vond het heel jammer, want we hadden altijd veel plezier in de trein. Ook deze keer deden we weer leuke spelletjes terwijl de douane formaliteiten weer een eeuwigheid duurde... heel stiekem schonken we ons 's avonds een bekertje wodka in, want we hadden allemaal verklaard geen alcohol bij ons te hebben ;-)
Rond middernacht mochten we de trein eindelijk even verlaten in China! Iedereens 1e bezoek aan China was het toilet... die in de trein sloot namelijk zodra we stilstonden.. en we stonden er al een paar uur ;-)
Toen was het tijd om voor de laatste keer ons treinbedje op te zoeken...

Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilde

Actief sinds 12 Aug. 2008
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 79770

Voorgaande reizen:

23 November 2013 - 15 December 2013

South Africa special...

28 April 2013 - 20 Mei 2013

The Big 5+ in Botswana...

03 Oktober 2012 - 28 Oktober 2012

Sumatra, Java en Bali

22 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Land of Fire and Ice

18 April 2012 - 22 April 2012

Roooooooomaaaaa!

09 Februari 2012 - 12 Februari 2012

Mama en ik naar Reykjavik!

24 September 2011 - 01 Oktober 2011

De Traatsjes in Torremolinos

10 Juli 2011 - 31 Juli 2011

The Rockies Rock!!

06 Maart 2011 - 22 Maart 2011

Cuba Libre!

04 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Kust & Kultuur in Sri Lanka

15 Oktober 2010 - 04 Januari 2011

Indrukwekkend India

06 September 2010 - 15 Oktober 2010

Op grote hoogte in Tibet en Nepal

01 Augustus 2010 - 06 September 2010

Zwerftocht door China....

16 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

The Vodka Train...

14 Juni 2010 - 01 Juli 2010

Vikingen, trollen en middernachtzon...

29 December 2009 - 03 Mei 2010

Op naar Afrika!

18 September 2009 - 19 December 2009

Het begint in Zuid-Amerika!

04 November 2008 - 23 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: