Zonnig en gezellig! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Hilde - WaarBenJij.nu Zonnig en gezellig! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Hilde - WaarBenJij.nu

Zonnig en gezellig!

Door: Een zongebruinde toerist ;-)

Blijf op de hoogte en volg Hilde

26 Januari 2011 | Sri Lanka, Colombo

Aayu-bowan!


Na Kandy reisde ik met de Franse Angèl naar Ella. We hadden 2e klas treinkaartjes gekocht, maar eenmaal in de trein bleek de 2e klas vol te zijn en we namen plaats op de grond van een 3e klas coupé, prima! Mbv een aardige Sri Lankaan vonden we later een zetel in de 3e klas, zodat we ook van het uitzicht konden genieten. Ook hingen we regelmatig uit de deuropening hangen om foto’s van de prachtige natuur om ons heen te maken. In Ella regende het weer en deze keer had mijn kamer wel een lek. Op zich niet zo erg, we konden alleen niet onder de klamboe liggen, want het bed was verschoven naar een droge hoek ;-) Tja, low-budget kamer hè, maar wel met hete douche!! Geweldig! De eerste hete douche die ik had sinds eind oktober!! Ok, ik had wel een keer in november een emmer warm water gebruikt om te ‘douchen’, maar nu kwam er ècht heet water uit de douchekop!
Helaas regende het ook non-stop in Ella, dus de trekkings door de theeplantages, die we hadden willen doen en de beklimming van ‘Little Adam’s Peak’ gingen ook niet door :( Na 3 dagen verlieten we Ella dan ook om naar Tissa te gaan waar we een halve dag safari in Yala National Park zouden gaan doen. We boekten de safari bij aankomst in onze hostel voor de volgende dag. Toen we om 4.30 opstonden om om 5u naar het park te rijden, was het droog! Geweldig! Ok, onze broeken waren wel nat, want de stoelen waren nog helemaal volgezogen met regen van de afgelopen paar dagen, maar dat namen we voor lief! Bij zonsopkomst reden we het park in en zagen nog net het achterwerk van een olifant in het stuikgewas verdwijnen! Verder zagen we ontzettend veel herten, pauwen met hun veren gespreid, diverse vogels, krokodillen, leguanen, apen, etc., maar we wachtten nog steeds op een goed beeld van een olifant en we hoopten stiekem op een luipaard… Halverwege de ochtend pauzeerden we aan een prachtig, verlaten strand waar een monument en de fundering van een bungalow herinnerde aan de tsunami die in 2004 vele kustplaatsen in Sri Lanka verwoest hadden. Na de pauze reden we verder en onze gids/chauffeur was bijna constant aan de telefoon met andere gidsen die in het park rondreden. Ze hielden elkaar op de hoogte welke dieren ze waar zagen, handig! Jammer genoeg had nog niemand een luipaard gezien, maar we gingen naar een plaats waar olifanten waren. En inderdaad! Eerst zagen we een solo olifant hoog op een rots rondwandelen (goede camouflage!) en later zagen we een hele kudde! Geweldig! Ook was het heel de dag mooi weer!
De dag erna vertrokken we in de zon naar de kust! Van andere reizigers had ik gehoord dat de badplaats Mirissa heel mooi en relaxed was, dus gingen we daar eerst naar toe :) En ze hadden gelijk! Wauw! Witte stranden met palmbomen en restaurants :) en een gemoedelijke sfeer. Voor de eerste nacht vonden we een kamer in een guesthouse welke niet al te schoon was, nou ja, eigenlijk was alles gewoon heel oud en niet meer schoon te krijgen volgens mij, maar het zag er iig niet bijzonder aangenaam uit en we besloten direct op zoek te gaan naar een ander hotel voor de volgende nacht(-en). We genoten een biertje bij een van de vele strandtenten en toen we rond middernacht terugkeerden naar onze guesthouse, stond de familie al op ons te wachten…eh..nice ;-) De man des huizes sloot de poort achter ons en in huis bracht oma ons naar onze kamer, aardig, maar een beetje teveel van het goede… De volgende dag verhuisden we dan ook naar een mooie hotelkamer met privé badkamer en een veranda met tafel en stoelen, perfect! Na een dagje heerlijk aan het strand gelegen te hebben, besloten we een whale watching tour te boeken voor de volgende ochtend. We stonden om half 6 op om rond 6u naar de haven gebracht te worden. Hier gingen we aan boord van een klein jacht waarmee we de Indische Oceaan opgingen. Angèl en ik zaten op matrassen op de grond van het mini-zonnedek :), onze privélounge ;-) de overige passagiers zaten op stoelen op het dek onder ons. We voeren een stukje langs de kust van Mirissa voor we de wijde oceaan opgingen. Het duurde niet lang voor we een grote school dolfijnen zagen! Geweldig! Het waren er zeker zo’n 30 à 40 en ze sprongen en zwommen niet ver bij de boot vandaan! Daarna kregen we een ontbijt van sandwiches en voeren verder. Op ‘ons’ vip-dek ;-) stonden ook 4 bemanningsleden die constant in alle richtingen over het water tuurden en ja hoor, ze spotten de blauwe vinvis! 2 zelfs! Dit grootste zoogdier ter wereld spoot herhaaldelijk meters water de lucht in en verdween na een paar keer weer onder water waardoor we ze kwijtraakten, maar iets later zagen we ze weer! Het was prachtig om te zien!! Eenmaal waren ze best dichtbij de boot en dan zie je goed hoe enorm en log dit beest is! Na nog een heerlijke snack van verse ananas en banaantjes vroeg de kapitein of we genoeg goede foto’s hadden kunnen nemen, zodat we terug konden keren :)
Na weer een stranddagje, besloten Angèl en ik onze planning aan te passen en in Mirissa te blijven ipv door te reizen naar een volgende badplaats, we vonden dit dorpje zo relaxed en paradijselijk, dat we betwijfelden of andere badplaatsen hieraan konden tippen. Daarom maakten we een daguitstapje naar de postkoloniale stad Galle ipv er te verblijven. We bezochten de oude binnenstad wat bestond uit een 17e eeuws Hollands fort, de stadsmuren hadden de oude vesting enigszins beschermd tegen de verwoestende tsunami in december 2004. We bezochten de Groote Kerk waarvan de vloer bestond uit Nederlandse grafstenen met prachtige teksten. De koster vroeg me waar ik vandaan kwam en toen ik vertelde dat ik Nederlandse was, wees hij me direct op de vrijwillige donatiebox..een warm welkom dus ;-) We bekeken nog wat andere historische gebouwen binnen het fort en vestigden toen onze aandacht op ons 2e doel van ons bezoek: souvenirshoppen! Ik kocht diverse locale theesoorten en aan het eind van de middag namen we de bus weer terug naar ons parijsje :) Toen Angèl op donderdag naar huis ging, was Nicki, waarmee ik in november door het noorden van India gereisd had, net vanuit Thailand geland en ‘s avonds vierden we onze hereniging! Wederom besloten we enkele dagen in dit paradijs te blijven om dan via de kust richting de luchthaven te reizen, maar Mirissa was zoooo mooi en relaxed, dat we elke dag ons vertrek uitstelden. We hadden nog een paar andere, gezellige toeristen leren kennen waar we mee optrokken. Onze dagindeling was vrij eentonig: ontbijten, strand, lunch, relaxen in een strandtent of bij de kamer, strand en tenslotte de avond doorbrengen bij een strandtent :) Heerlijk! Op dinsdag moest ik dan toch ècht Mirissa verlaten…want ik had diezelfde dag mijn vlucht naar huis ;-) Ik vertrok ‘s morgens om 9u vanuit Mirissa om via de hoofdstad Colombo naar de luchthaven te reizen, een reis van ca. 170km, maar in Azië kan dit wel 9u duren! Een van onze vrienden had de dag ervoor dezelfde reis afgelegd en mij gesmst hoelang hij erover gedaan had en welke obstakels hij tegengekomen was (niet veel, busaansluitingen waren redelijk goed en de bus was maar 2x kapot gegaan). Ik besloot mezelf te trakteren op een minibus met airconditioning :) en na 5,5 uur was ik al in Colombo! Ik hoefde pas om 18u op de luchthaven te zijn welke 30km ten noorden van de hoofdstad ligt, dus ik besloot nog even de stad in te duiken voor wat extra souvenirs :) Om 16u ging ik naar de bushalte om een bus naar de luchthaven te nemen. Ik werd toch wel een beetje zenuwachtig toen we na 2u nòg niet bij de luchthaven waren!! 2 uur voor 30km!? Gelukkig kwamen we rond 18.15 bij de dichtstbijzijnde bushalte en ipv nogmaals op een bus te wachten, nam ik een autoriksja, want het was al tijd om in te checken… Voor je de luchthaven binnen kunt, moet je door de bewaking. Ik had nog een fles water en een aansteker in mijn tas, maar zei hier niets van, met alle apparatuur zien ze dat vanzelf wel, zo was dat ook toen ik van Chennai in India naar Sri Lanka vloog, toen moest ik ze uit mijn tas halen en afgeven. De volgende securitycheck was bij de incheckbalie, daarna nog een bij de douane, toen een bij de gate en de laatste in de slurf naar het vliegtuig…en nog altijd had ik mijn fles water en aansteker in mijn tas! Ondanks dat alles tig keer doorgelicht was en mijn tas net zo vaak geopend was, had niemand mij gevraagd mijn water of mijn aansteker in te leveren…ok. Ik vloog via de Indiase stad Chennai, waar we net zoveel securitychecks kregen, maar wederom hetzelfde! De volgende ochtend landde ik op Brussel waar ik mijn laatste water op dronk :) Papa & mama haalden me op en ‘s middags ging ik naar mijn hoogzwangere zus waar ik voor het eerst haar buik live zag en voelde! Ik kreeg een vriendelijk welkomthuis trapje van de baby ;-)

Hierbij wil ik ook iedereen bedanken voor het lezen van mijn blog en voor al jullie leuke reacties!
PS wordt vervolgd hoor ;-)

Koude X!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilde

Actief sinds 12 Aug. 2008
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 79773

Voorgaande reizen:

23 November 2013 - 15 December 2013

South Africa special...

28 April 2013 - 20 Mei 2013

The Big 5+ in Botswana...

03 Oktober 2012 - 28 Oktober 2012

Sumatra, Java en Bali

22 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Land of Fire and Ice

18 April 2012 - 22 April 2012

Roooooooomaaaaa!

09 Februari 2012 - 12 Februari 2012

Mama en ik naar Reykjavik!

24 September 2011 - 01 Oktober 2011

De Traatsjes in Torremolinos

10 Juli 2011 - 31 Juli 2011

The Rockies Rock!!

06 Maart 2011 - 22 Maart 2011

Cuba Libre!

04 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Kust & Kultuur in Sri Lanka

15 Oktober 2010 - 04 Januari 2011

Indrukwekkend India

06 September 2010 - 15 Oktober 2010

Op grote hoogte in Tibet en Nepal

01 Augustus 2010 - 06 September 2010

Zwerftocht door China....

16 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

The Vodka Train...

14 Juni 2010 - 01 Juli 2010

Vikingen, trollen en middernachtzon...

29 December 2009 - 03 Mei 2010

Op naar Afrika!

18 September 2009 - 19 December 2009

Het begint in Zuid-Amerika!

04 November 2008 - 23 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: