UXO's en binnen - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Hilde - WaarBenJij.nu UXO's en binnen - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Hilde - WaarBenJij.nu

UXO's en binnen

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

07 December 2008 | Laos, Vangviang

Hallo allemaal!!

Eerst ff n waarschuwing voor m'n Suske: ga maar ff goed zitten en hou je hart maar ff vast ;-)

Dinsdag ben ik met de bus naar Phonsavan gegaan waar de "Vlakte der Kruiken" ligt: 3 gebieden waar 100-en gigantische kruiken liggen van ca. 2500jr oud en waarvan met nog steeds niet helemaal weet hoe ze er komen en waar ze voor dienden. De bustocht erheen was heerlijk & relaxed (slechts ca. 120km, dus net 6u!) daar aangekomen de eerst beste guesthouse genomen, want tja.. het was maar voor 2 nachtjes! Wauw, dit was echt de meest vreselijke en smerigste kamer ooit! 's Avonds zag ik dat het plankje in de badkamer bedekt was met een dikke laag stof&dode muggen... bah. In de kamer zelf zat iets plakkerigs op de vloer en toen ik het beddengoed wegsloeg, zag ik dat ook dat niet echt schoon was... niet dat er iemand had geslapen, maar ik vermoed dat de kamer vaker was laten zien en dat mensen hun tassen op het bed hadden gezet.. gelukkig lag ik in mijn lakenzak, dus ik vond het nog te doen.. tja, je verlegt je grenzen af en toe he ;-) net als dat ik dagelijks een lauwe douche neem! Dit was ook mn planning voor de volgende ochtend, maar helaas kwam er nauwelijks water uit de douchekop, wel wat uit de slang, maar op diverse plaatsen waardoor het me niet lukte om er fatsoenlijk onder te staan...bovendien was het water niet eens lauw, maar echt, echt ijskoud... Om 7.45 stond ik buiten met mn backpack en een zwaar ochtendhumeur op zoek naar een ander guesthouse en in de wetenschap (stress dus) dat ik om 8.45 een excursie had naar de 3 vlakten der kruiken. De kruiken waren onwijs indrukwekkend en het was supergaaf, wel goed opletten dat je binnen de witgemarkeerde stenen blijft, want er ligt nog veel ongeexplodeerd materiaal uit de oorlog.. een groot gedeelte van het gebied is UXO-vrij gemaakt, maar nog jaarlijks komt een boer en/of kind om doordat het materiaal onder de grond ligt en explodeerd...
De dag erna ben ik weer terug naar VangVieng gegaan en omdat mijn visum voor Vietnam nog niet klaar was, ben ik met een Nederlander, die ik in de bus had leren kennen, gaan tuben! Dat is een typische vorm van vermaak voor dit "Springbreakdorp": je wordt per tuktuk stroomopwaarts gebracht en gaat dan in een binnenband van een vrachtwagen de rivier afglijden! Dit zou ca. 2 uur duren, maar onderweg kom je heeeeel veel barretjes tegen waar je ff aan de kant geholpen wordt om een drankje te doen en evt. met een kabelbaan boven het water te vliegen, of aan een trapeze boven het water te zwieren en dan los te laten!! Geweldig! We gingen 's morgens rond 10.30 te water en nog geen uur later zaten we ff lekker aan de sinaasappelsap.. (ok, met beetje rum dan hihi hips). Toen twijfelde ik nog of ik wel met zo'n trapeze durfde te schommelen boven het water, maar ja, kom op, dit is slechts 8m het is niet dat ik op 3km uit een vliegtuig spring.. wat ik ook durfde dus tja, waarom dit niet?!! (Foto's volgen :) Om 17u moesten we ons gaan haasten om op tijd terug te zijn om de borg van de tube nog terug te krijgen en de rest van de avond hebben we heerlijk Friends hangen kijken en hield ik het gevoel alsof ik op het water dobberde... heerlijk!
Vandaag vertrek ik naar Hanoi en ik hoop dat KPN wel gehoord heeft van Vietnam, zodat ik iig weer smsjes kan ontvangen!!

Dobberende Kus!!

• 07 December 2008 - 14:05

Anouk:

Hey Lieverd!
    Ik ben zo benieuwd naar foto's!! Heerlijk dat je zo aan het genieten bent, ik had ook niet anders verwacht..Hier is het koud, winderig, nat en saai!!Het lijkt of je al maanden weg bent...Maar dat is voor jou natuurlijk alleen maar fijn he..Aleen friends kijken op je reis hihi..foei!Ik hoop ook dat KPN vietnam wel kent, anders ga ik een klacht indienen!Die enge dingen die je doet lees ik maar met een half oog hoor...Lefgozer die je bent! Dikke knuffel xx