Vliegend door Vietnam!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Hilde - WaarBenJij.nu Vliegend door Vietnam!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Hilde - WaarBenJij.nu

Vliegend door Vietnam!!

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

19 December 2008 | Vietnam, Hanoi

Oef.. ik ben even in sneltreinvaart door Vietnam aan het gaan!! Na 3 nachttreinen achter elkaar (heen & terug naar Sapa en aansluitend naar Hue), ben ik na 1,5 dgn met de (dag)bus naar Hoi An gegaan en ook daar weer na 1,5 dgn per slaapbus vertrokken naar Nha Trang om daar slechts 1 dag te verblijven om vervolgens met de (dag)bus naar Dalat te gaan... de reden? Ik zoek de ZON!!!
Hue is een leuk stadje, maar na 1 dagexcursie om de pagodes, tombes en andere bezienswaardigheden te zien, was ik er wel klaar... bovedien miezerde het (bijna) constant :( Dus doorgereisd naar Hoi An wat helemaal geweldig zou zijn... tja, het is zeker een heeeel mooi, authentiek dorpje... maar commercieel!! Je loopt continu 'nee' te antwoorden, want er praten elk moment minstens 3 mensen tegen je om: 1. op maat gemaakte kleding te verkopen 2. een motorrit te verkopen 3. overige te verkopen (souvenirs, massages, hotelovernaching) en dat alles in een vrij klein gebied van een paar straten... leuk als je shopaholic bent... maar als je geen zin in shoppen hebt... en bovendin regende het hier ook constant, dus dan loopt iedereen ook nog met zo'n rare regenmantel waardoor je het gevoel krijgt dat je in een onder quarantaine gesteld gebied begeeft haha maar natuurlijk was de temperatuur wel lekker hoog, dus je liep je ook nog rot te zweten in je rare mantel ;-)
Dus maar verder gegaan per nachtbus naar Nha Trang waar het heerlijk weer zou moeten zijn... helaas.. niet dus, ook hier regende het en in 1 middag had ik eigenlijk alles al bezocht wat ik wilde bezoeken.. dus maar weer verder getrokken..
Dalat is een stadje in de centrale hooglanden van Vietnam... maar je zou je ook in de Alpen kunnen wanen door de vele lieflijke, franse chalets :) Overdag is het hier heerlijk warm, maar 's avonds koelt het toch aardig af :(

Vandaag ben ik maar eens niet met de trein of bus op pad geweest, maar met een Easy Rider! Oftewel: achter op de motor! Heeeeeerlijk! Ik wilde eigenlijk een fiets huren, want ik dacht dat alles hier wel op fietsafstand was... gelukkig besefte ik op tijd dat mijn stadsplattegrond geen hoogteverschillen aangaf... anders had ik me toch echt te pletter getrapt!! De bezienswaardigheden hier liggen nl. vrijwel allemaal net buiten het stadscentum, over de volgende berg of die daaaaaarna... hmmm Ik had al van de Easy Riders gehoord (www.dalat-easyrider.com.vn/) en heb er vanmorgen een gestrikt :) Het was een aardige man die best goed Engels sprak en ook enkele woordjes Nederlands, bijvoorbeeld toen we naar de bloemenvelden (ja ja, 't is hier net de Keukenhof ;-) gingen, vertelde hij me de bloemennamen in het Nederlands en wist ook te vertellen dat "achtelijke gladiool" een scheldwoord was... leuk. Verder zijn we nog naar watervallen geweest waar ik per "bobsleebaan" naar beneden ben gegaan (net als bij de watervallen van Co, zo'n 20jr geleden, weet je nog mama e.a.?) en waar we nog door het tropisch bos geklommen&afgedaald zijn. Ook ben ik per kabelbaan zo'n 2,5km van Dalat naar een natuurgebied gegaan, echt prachtig uitzicht!!
Morgenochtend vertrek ik naar Mui Ne beach... ff bijkomen in de zon ;-)

Alvast heeeeele fijne feestdagen iedereen!!
X

• 19 December 2008 - 13:50

Marieke:

Heb je nu de zon weer gevonden? Ben zo jaloers! Feestdagen zijn fijn, maar daar nét iets fijner lijkt me...
    Enjoy!

• 21 December 2008 - 07:10

Sigrid:

Zo'n Easy Rider lijkt me idd een heerlijke manier om je daar te verplaatsen. Hopelijk heb je de zon gevonden, ik kan me zelf niet meer goed herinneren, hoe de warmte ervan voelt.

X Sigrid

• 21 December 2008 - 20:17

Michel:

Hue hue it's a rainy, rainy day......

De zon schijnt in las palmas....

Prettige kerst

• 27 December 2008 - 18:44

Tvbrussel :

Hallo,
    mag ik mij even voorstellen. Ik ben Peter Mast, TV-producer bij tvbrussel ( www.tvbrussel.be ). In de maand maart filmen we in Vietnam een documentaire-reeks waarin we ontwikkelingsprojecten en de millenniumdoelstelling in Vietnam willen illustreren. Volgende week zondag (4 januari) trekken we al 2 weken op prospectie naar onder andere Hanoi en Ho Chi Minh City. We zijn nog steeds op zoek naar (liefst Nederlandstalig) initiatieven hier omtrent.
    Ook inlichtingen over initiatieven van bijvoorbeeld Handicap International of Oxfam zijn meer dan welkom.
    De bedoeling van de documentaire reeks is de Vietnamees centraal te stellen.
    Ook alle andere tips zijn natuurlijk meer dan welkom. Eén adres: vietnam@tvbrussel.be . 2 jaar geleden maakten we al een gelijkaardige reeks in Peru. Alle informatie hierover vind je op www.tvbrusselinPeru.waarbenjij.nu . Grts, Peter