Over het dak van Noorwegen... - Reisverslag uit Hemsedal, Noorwegen van Hilde - WaarBenJij.nu Over het dak van Noorwegen... - Reisverslag uit Hemsedal, Noorwegen van Hilde - WaarBenJij.nu

Over het dak van Noorwegen...

Door: 3 genietende toeristen

Blijf op de hoogte en volg Hilde

23 Juni 2010 | Noorwegen, Hemsedal

Hei hei :)

Ja ja, ik kan op mijn 'to do-lijst' voor Noorwegen weer wat afvinken!:
We hebben de middernachtzon gehad..ok ok, we zaten mss niet ten noorden van de poolcirkel, maar om middernacht was het op 62gr.noorderbreedte ook nog wel ècht licht en toen ik om half 4 ff wakker werd ook.. nog? of weer? ;-)
We hebben de Trollstigen (=trollenladder, een heftige haarspeld-bochten-weg) getrotseerd en daar staat een verkeersbord met de waarschuwing dat je op moet passen voor trollen... Ik was zo op de weg aan het letten dat ik niet goed rond kon kijken, maar vanuit mijn ooghoeken heb ik vast wat trollen weg zien schieten, bovendien hadden enkele rotsen in de berm ook wel iets weg van trollen ;-)
En ten slotte: de Viking! Ja hoor! In Roros vonden we via het vvv-kantoor een leuk hotelletje wat gerund werd door een leuke, grote, blonde Noor met blauwe ogen... echt een Viking dus ;-)

We genieten met volle teugen van het ongelooflijk prachtige en veelzijdige landschap van Noorwegen!!
In Roros hebben we het authentieke stadje bezocht en een wandeling in de omgeving gemaakt en daarna zijn we door het Rondane Nationaal Park en over de Trollstigen via de Arendsweg het Geirangerfjord ingereden, een onwijs indrukwekkende route door prachtige bergen en spannende wegen ;-)
Het Geirangenfjord is een prachtig fjord en hier heb ik met mama een flinke wandeling bergopwaarts gemaakt waarvandaan we een nog mooier uitzicht over het fjord hadden. Papa bleef in onze blokhut genieten van de rust en vanaf grote hoogte ontving hij een sms van 2 maffe berggeiten om ff buiten naar ons te komen zwaaien ;-) Door de vele regenval van de afgelopen dagen waren de wandelpaden niet zo heel erg makkelijk te bewandelen en als je als 2 maffe berggeiten ook steeds de routebordjes mist en door elkaar haalt, wil het wel eens gebeuren dat je een paar uur wandelt over een stukje groene trail, een stukje blauwe trail èn een stukje rode trail... en dan ook nog per kleur verschillende trails... oeps, mr we kwamen weer heelhuids 'thuis' ;-)
Enkele dagen later vervolgden we onze weg via een bezoek aan de Briksdalbreen (gletsjer) naar Lom. We reden via de indrukwekkende route: Flydalsjuvet (steile weg omhoog met mooi uitzicht op het Geirangerfjord) en de Dalsnibba (berg op bijna 1500m hoogte waar de ijskap van het meer nooit smelt...en waar je een sneeuwbal naar je mama kunt gooien, hihi). We kwamen in het Jostedalsbreen N.P. waar we na een wandeling van bijna 3 kwartier bij de gletsjer aankwamen, geweldig!! Daarna namen we (niet helemaal volgens planning ;-) ) een 'toeristische route' langs een zomerskigebied: prachige omgeving en een 1-baansweg met aan beide zijden een muur van sneeuw...en af en toe een tegenligger ;-) Gisteren hebben we in Lom de traditionele staafkerk bezocht en daarna een zogenoemde 'makkelijke' wandeling gemaakt... hij was alleen niet zo makkelijk voor mijn papa :( Veel te steil en over een veel te smal pad :( Toen moesten we nog eens verder naar boven ook?! Dus we besloten naar beneden te keren en onder een afzetting van een boerenveld door te kruipen.. hihi, spannend ;-) mr net toen ik eronder door was, hoorde ik ineens 'auw' achter me..oeps, papa op z'n bips. Hij had z'n arm een beetje opengehaald en zn been bezeerd, mr kon nog wel verder lopen... nog geen 5 min. later zat hij weer: zn enkel omgeklapt op het boerenveld wat we illegaal aan het oversteken waren..oeps again ;-) Hij liep nog wel 5km terug naar het dorp, maar heeft er vandaag toch wel erg veel last van... of wil gewoon niet meer met mij en mama wandelen ;-)

Vandaag zijn we vanuit de lente door een winterlandschap de zomer ingereden?!! We vertrokken vanuit Lom over de Sognefjellet Road, ook wel genoemd: de weg over het dak van Noorwegen, een prachtige weg door de bergen! We staken een fjord over per veerboot en bezochten vervolgens mooie watervallen waarna we onze tocht voortzetten naar het Hemsedal waar we in een gezellig dorpje een mooi en groot appartement vonden :)

Morgen gaan we richting de stad Bergen.

Kyss

• 28 Juni 2010 - 18:51

Sigrid:

Indrukwekkend mooi en afwisselend.
    Nu zitten wij een keer in de tropische hitte, de omgekeerde wereld.
    See you soon!