Terracotta Leger, Yangtze, Li en nog veeeel meer! - Reisverslag uit Kunming, China van Hilde - WaarBenJij.nu Terracotta Leger, Yangtze, Li en nog veeeel meer! - Reisverslag uit Kunming, China van Hilde - WaarBenJij.nu

Terracotta Leger, Yangtze, Li en nog veeeel meer!

Door: Een genietende toerist :)

Blijf op de hoogte en volg Hilde

21 Augustus 2010 | China, Kunming

Nín ho suyu

Time flies when you’re having fun!
Xi’an was geweldig!! Samen met Sarah, Simon en Athena van de Transmongolië Express maakten we een fietstocht over de oude vestingmuur van de stad. Het was prachtig en onwijs leuk!! Sarah & Simon deelden een tandem haha hilarisch! Verder bezochten we nog wat mooie tempels en torens in de stad, maar waar we eigenlijk voor naar Xi'an waren gekomen, was het beroemde Terracotta Leger! We boekten een excursie met gids voor de volgende dag en vertrokken ‘s morgens per bus naar het voormalige veld waar de beelden gevonden waren. Er zijn namelijk ondertussen grote hallen over dit veld heen gebouwd, ter bescherming van de opgravingen en er is een museum bij geplaatst… en natuurlijk wat souvenirwinkels, etc.
De 1e hal van de 3 die we bezochten was al adembenemend, maar onze gids verzekerde ons ervan dat ze het op zou bouwen en dat de laatste hal het meest indrukwekkend was. WAUW!! In elke hal vielen onze monden weer open! Je zag heel veel verwoeste beelden in de opgravingen liggen, waar nog aan gewerkt wordt, maar ook al vele gerepareerde beelden, vooral in de laatste hal, als je helemaal vooraan stond dan stond je oog in oog met een enorm leger van terracotta… onwijs indrukwekkend! Onze gids moest ons praktisch de hal uitslepen ;-) Het was een onvergetelijke dag!!
Na Xi’an namen we ook afscheid van Sarah & Simon en ging ik met (de Chinese) Athena verder. We wilden nl. beide een cruise over de Yangtze River doen…tja, als je er dan toch bent… dus we vertrokken naar Chongqing waar we aan boord gingen van de MV Victoria Queen, een schip met ongeveer dezelfde standaard en dezelfde faciliteiten als ik gewend ben van àààl die vroegere cruises die ik gemaakt heb ;-) Tijdens de introductiespeech werden zelfs ‘n paar dezelfde grapjes gemaakt als toen?!? De eerste avond gingen we lekker op de kamer film kijken: “The last emperor” tja, dat kon ook niet missen hè ;-) De volgende dag, na een gigantisch ontbijtbuffet, bezochten we Fengdu, de “ghost city” een tempelcomplex met zowel Boeddhistische als Taoïstische tempels en wat mogelijke “geluksbrengers”; zo was er een brug die je óf met je partner hand in hand in 5 stappen over moest steken, dan zou de liefde voor altijd blijven, óf de single-variatie was dat je dezelfde brug in 3, 5 of 7 stappen overstak dan zou dat geluk brengen… Ook was er een plaats waar je 3 seconde op 1 been moest balanceren en ook dat zou geluk brengen. Op de terugweg had je de keuze uit 3 bruggen om over te steken, de ene stond voor geluk (mr dat had ik al 2x veiliggesteld hè) een voor rijkdom en de laatste voor gezondheid, zonder verder na te denken, koos ik direct voor de gezondheid, zo’n beetje heel onze groep volgde mij, behalve Athena… die twijfelde even en banjerde toen onbeschaamd over de “rijkdom-brug” haha. ‘s Middags cruisden we over de Yangtze rivier en genoten van de omgeving vanaf het privébalkon van onze hut en daarna maakten we ons klaar voor de Captain’s Welcome Drink.. Ja ja, zelfs op een 4-daagse cruise doen ze dat! En morgen is de Captain’s Farewell Dinner?!? Beetje vreemd, maar wel lekker hihi. Tijdens de maaltijden deelden wij een tafel met Chinezen, doordat onze boeking op Athena’s naam stond, waren we ingeboekt als zijnde Chinees. Dat vond ik juist heel fijn, want er was een duidelijke scheiding te zien (en te horen!) in de tafels voor de Chinese toeristen en voor de Westerse toeristen en ik hoef niet zo nodig tussen de luide Amerikanen of klagende Duitsers ;-) ik wil niet zeggen dat de Chinezen niet klaagden hoor, maar ik verstond ze niet hihi. De studente naast me moest van haar moeder steeds vragen stellen in het Engels, wat heel grappig was, want haar Engels was niet echt goed… dus zij en haar nichtje overlegden eerst 15min. over hoe ze de vraag gingen stellen en ondertussen lichtte Athena mij in over wat ze zouden gaan vragen :) Was heel leuk, ontzettend leuke mensen! Na het diner was er een show over Chinese kostuums en gebruiken door de jaren heen, prachtig!!
De volgende ochtend om 7u (auw!) hadden we een excursie naar de White Emperor City, een beroemde, oude stad aan de Qutang kloof met vele tempels. Deze keer hadden Athena en ik een Engelstalige gids voor onszelf, een leuke meid en het werd erg gezellig! En interessant natuurlijk :) ‘s Middags was er een excursie per boot in de Lesser kloof. We gingen eerst per saunaboot erheen, ja, het was ècht een sauna!! Er stonden 2 airco units en er werd constant water over het dak gepompt, mr het bleef boven de 30 graden in de kajuit! Het laatste deel gingen we per kleine boot de kloof in, het was onwijs mooi en rustgevend! De natuur hier is echt ongelooflijk!!
Terug op de MV Victoria stond er thee en koekjes voor ons klaar :) en vertelde de Engelstalige gids over de omgeving waar we door voeren. Daarna maakten we ons klaar voor het Captain’s Farewell Dinner en daarna was er een heuse crewshow! Déjà vu ;-)
Hierna gingen we de beroemde sluizen van de “3 kloven dam”-project in! Dit is een trap van sluizen achter elkaar, maar het was al half 12 's nachts toen we bij de eerste sluis aankwamen, en toen we om half 2 in de 2e sluis waren, ben ik maar gaan slapen… ik weet eerlijk gezegd wel hoe het is in een sluis ;-) De volgende dag bezochten we dit immense project waarvoor hele steden verplaatst zijn. Ze zijn jaren aan het plannen geweest, nu jaren aan het bouwen en ze zijn nog bezig een lift voor schepen te bouwen! Terug aan boord nog een laatste stuk over de Yangtze gevaren en na de lunch kwamen we in Yichang aan vanwaar we met de bus naar Wuhan gingen.
Toen brak de laatste dag met Athena aan.. Afscheid nemen van de laatste van de groepsreis, want zij ging naar Shanghai en ik naar Guilin. Dus voor het eerst echt alleen.. Nou ja, voor zolang dat duurt als backpacker :) Eenmaal in Guilin kwam ik op een slaapzaal waar ik een Russische jongen ontmoette en we gingen samen de stad verkennen.
De volgende dag… It’s a small world.. eh..country ;-) liepen Sarah en Simon ineens 'mijn' hostel binnen!! Lachen!! Het was weer onwijs gezellig en Alex (de Rus) en ik lieten ze wat van Guilin zien (hoe je na zonsondergang bij de supermarkt een biertje en een chipje koopt en dat aan de waterkant van het meer, waar 2 Pagoda’s in staan die prachtig reflecteren in het water, nuttigt).
We hadden allemaal het plan naar Yangshuo te varen om daar een beroemde show op het water bij te wonen, Alex en ik hadden al een bamboeboot geboekt en S&S namen een wat grotere boot. De tocht was prachtig!! Het karstgebergte in dit gebied is onvoorstelbaar mooi en genietend van de tocht over het water voeren we naar Yangshuo. Daar genoten we ‘s avonds een geweldige show!! Uitgevoerd door 500 mensen waaronder lokale vissers. De show was een werk van dezelfde man die verantwoordelijk was voor de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Beijing. Het was een waar spektakel!! Zelfs toen het ineens onwijs hard begon te regenen paste dat in de show! (we hadden bij binnenkomst ook allemaal al een regenponcho ontvangen).
We genoten na met z’n allen op het dakterras van ons hostel vanwaar we wijds uitzicht hadden over de verlichte bergen rondom Yangshuo… ongelooflijk mooi om te zien!! De volgende dag ging ik met Alex liftend terug naar Guilin! Hij reist altijd liftend en heeft zo al eerder heel China, Rusland, Mongolië en de -stanlanden doorkruist en dat wilde ik ook wel eens proberen!! Aangezien ik mijn grote rugzak in Guilin achtergelaten had, droeg ik nu slechts een (redelijk) kleine tas waarmee ik makkelijker een eind kon lopen naar een drukke weg buiten de stad. Daar kregen we onze eerste lift die ons nabij de snelweg afzette. Alex is een ervaren lifter: we steken geen hand op voor vrachtwagens, want die zijn meestal erg langzaam en vies, dus we staken alleen ons hand op voor wat luxere auto's ;-) Tevens spreekt hij een aardig woordje Chinees, wat echt wel nodig is bij het liften. Toen we te voet bij de tolpoort aankwamen, werden we tegengehouden, je mag nl. niet te voet de snelweg betreden, dus liepen we een stukje terug waar we een lift kregen van een stel die de andere kant de snelweg op moest, maar ons wel op de oprit naar onze snelweg af wilden zetten en eenmaal op de snelweg hadden we zo een lift! Een aardig stel in een luxe Toyota met lederen bekleding en airco, die óók nog eens naar Guilin gingen èn ons naar het stadscentrum reden! Na 3 uur hadden we de 100km afgelegd en ik vond het een geweldige ervaring en een geslaagde rit! Alex was het hier niet mee eens, voor hem was 100km in 3 uur geen goede zaak…tja, dat snap ik ook wel als je bedenkt dat zijn volgende rit ca. 2500km zal zijn…
Ik ging de volgende dag met de nachttrein naar Kunming en deelde de coupé met een Chinese familie: vader, die acupunctuur leraar was, moeder, die advocate was en een dochter van 8 die op een privé school zat ;-) De vader sprak best een aardig woordje Engels en vroeg me over mijn reis en over Nederland. Verder vertelde hij me over hun leven, over de omgeving waar we langs reden, hij wees me op het Stenen Woud, etc. Helaas beantwoordde hij bijna elke vraag van mij met OK. Hij vroeg mij bijvoorbeeld of ik de Pagoda’s had bezocht in Guilin en ik vroeg hem hetzelfde terug: OK. Aha… Maar het was toch heel gezellig en ze waren onwijs aardig.
Inmiddels heb ik ook Kunming bezocht en… het is eindelijk even onder de 30 graden (rond 27 vermoed ik), heeeeerlijk! Dat is lang geleden! En het regende! :( dat was niet zo lang geleden… Verder heb ik wel alle Pagoda’s, parken en tempels bezocht die ik wilde bezoeken en vannacht ga ik met de nachtbus naar Dali :)

Dikke X uit China!




  • 22 Augustus 2010 - 07:36

    Anouk:

    Mooie foto's ook!!xx

  • 22 Augustus 2010 - 14:03

    Ander Suske:

    Hey Suske wat een gave foto's!!! Wauw zeg.
    En wat een leuk verhaal weer ;-)

    Kuskes van onskes

  • 23 Augustus 2010 - 06:43

    Alex:

    No pictures with me... I'm disappointed :)

  • 28 Augustus 2010 - 16:08

    Charlotte En Ad:

    Bij ieder woord in je verslag over plaatsen, waar wij geweest zijn herleven we onze reis door China. We kunnen ons goed inleven in de ervaruingen, welke je opdoet. Blijf met volle teugen genieten van deze reis.
    Groetjes and hug

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilde

Actief sinds 12 Aug. 2008
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 79947

Voorgaande reizen:

23 November 2013 - 15 December 2013

South Africa special...

28 April 2013 - 20 Mei 2013

The Big 5+ in Botswana...

03 Oktober 2012 - 28 Oktober 2012

Sumatra, Java en Bali

22 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Land of Fire and Ice

18 April 2012 - 22 April 2012

Roooooooomaaaaa!

09 Februari 2012 - 12 Februari 2012

Mama en ik naar Reykjavik!

24 September 2011 - 01 Oktober 2011

De Traatsjes in Torremolinos

10 Juli 2011 - 31 Juli 2011

The Rockies Rock!!

06 Maart 2011 - 22 Maart 2011

Cuba Libre!

04 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Kust & Kultuur in Sri Lanka

15 Oktober 2010 - 04 Januari 2011

Indrukwekkend India

06 September 2010 - 15 Oktober 2010

Op grote hoogte in Tibet en Nepal

01 Augustus 2010 - 06 September 2010

Zwerftocht door China....

16 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

The Vodka Train...

14 Juni 2010 - 01 Juli 2010

Vikingen, trollen en middernachtzon...

29 December 2009 - 03 Mei 2010

Op naar Afrika!

18 September 2009 - 19 December 2009

Het begint in Zuid-Amerika!

04 November 2008 - 23 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: