Meer meren, wildlife en watervallen. - Reisverslag uit Banff, Canada van Hilde - WaarBenJij.nu Meer meren, wildlife en watervallen. - Reisverslag uit Banff, Canada van Hilde - WaarBenJij.nu

Meer meren, wildlife en watervallen.

Door: Een weer thuisgekomen toerist...

Blijf op de hoogte en volg Hilde

06 Augustus 2011 | Canada, Banff

Howdy :-)

Na het verlaten van Glacier NP in de VS reden we de grens met Canada weer over om hier de Rocky Mountains te beleven.

We begonnen in Yoho NP waar we de eerste dag een mooie hike door de bossen naar de Wapta Falls ondernamen en daarna informatie inwonnen in het dorpje Field wat centraal gelegen lag in het park. De volgende dag besloten we een ‘travellers day off’ te nemen, even een dagje niets doen en uitrusten :-) … en hotels boeken voor de volgende dagen, want het was ons inmiddels wel duidelijk geworden dat het hier niet zo makkelijk was om aan betaalbare accommodatie te komen als in andere landen die ik bezocht had! Wel ontdekten we een andere overeenkomst: we hoorden dat de hoofdweg door het park afgesloten was wegens een landverschuiving en deze zou pas na het weekend opgeruimd en heropend worden….dus we moesten eerst een stuk in zuidelijke richting òm het Yoho NP heen rijden voor we de prachtige Icefields Parkway (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Icefields_Parkway) opreden door Banff NP en vervolgens Jasper NP.

We maakten heeeeel veel stops op de prachtigste plaatsen in de Rocky Mountains. Zo bezochten we Moraine Lake en Lake Louise, waarvan het prachtige, blauwe smeltwater van gletsjers omringd wordt door enorme bergen… Tegen de avond kwamen we aan bij de Athabascagletsjer waar ons hotel voor die nacht zich bevond. De volgende ochtend kleedden we ons goed aan (tja, die gletsjer geeft al aan dat het niet tropisch warm zou zijn ;-)) en liepen we naar de gletsjer. Het was machtig!! Je kon ook een georganiseerde wandeling op de gletsjer maken, maar voor ons was het voldoende (en gletsjer vriendelijker) om hem van deze afstand te bezoeken.
Hierna bewandelden we de prachtige Wilcox pass en we vervolgden onze weg weer noordelijk over de Icefields Parkway en maakten wederom vele stops bij prachtige uitzichten, watervallen, o.a. de Sunwapta Falls, riviertjes en rivierbeddingen en een detour in de hoop wat wilde dieren te zien, tevergeefs. Wederom arriveerden we pas tegen de avond in ons hotel in het stadje Jasper waar het wèl aangenaam weer was en we op het balkon van een restaurantje genoten van een heerlijk typisch Canadees gerecht: op een cederplank gegrilde zalm… yummie yummie!

Vanuit Jasper bezochten we de Maligne Canyon waar we een geweldige hike deden door de bossen en langs de canyon. We kochten een blikje bier welke we ver boven de canyon op een rustig plekje op een rots met prachtig uitzicht dronken :-) puur genieten! We wandelden weer terug en het was al laat in de middag toen we onze weg richting het Malignemeer vervolgden. Ineens zag ik vanuit mijn ooghoek iets in de berm bewegen: een beer!! Er liep zomaar een beer in de berm! Geweldig! We stopten natuurlijk en fotografeerden en filmden als een stelletje paparazzi hoe de beer de weg overstak en na enkele minuten in de bossen verdween. Wauw!
Ook bezochten we het Pyramid en Patricia Lake waar we ons Subway-ontbijtje genoten voor we via de Icefields Parkway weer af reden terug richting Lake Louise. Onderweg regende het regelmatig, maar tussen de buien door stopten we bij het superblauwe (gletsjer gevoede) Peyto meer waar we nog een beetje wandelden en we genoten van de omgeving bij de Waterfowl meren…

We bezochten het Moraine meer nogmaals om een hike te doen, helaas begon het te regenen kort nadat we vertrokken waren en door de regenwolken zagen we nauwelijks de 10 bergen die je zou moeten zien vanaf het uitzichtpunt waar we in ruim een uur heen gelopen waren, bovendien is het niet zo leuk en gezellig om 2uur in de regen te lopen… We reden door naar ons laatste hotel in Canmore waar we de laatste 3 nachten zouden verblijven. We deden de Grotto Canyon hike waar oude rotstekeningen van indianen te zien zouden zijn, maar helaas zagen we ze niet, het was toch een prachtige hike door de canyon. De rest van de dag hebben we lekker relaxed in het zonnetje op een terras, want we hadden best hard gewerkt deze vakantie ;-)
Op onze laatste dag in de Rocky Mountains reden we eerst naar Banff waar we een hike naar Hoodoo’s deden. Dit zijn ongelooflijke rotsformaties die door erosie bizarre vormen hebben en als onaards uit het berglandschap herrijzen. Ook hier regende het regelmatig waardoor we tijdens de wandeling tig keer onze regenjassen verwoed uit onze tas rukten en aandeden om ze na korte tijd te merken dat het ín de jas vochtiger werd dan het erbuiten was en hem dus weer uittrokken…tot de volgende bui losbarstte ;-) best frustrerend…maar nog irritanter was dat we, nèt voor we de hoodoo’s bereikten, voorbij de parkeerplaats liepen waar we eerder met de auto gestaan hadden toen we de weg even kwijt waren en op zoek waren naar het begin van de kilometers lange wandeling… :-s
Later die dag maakten we nog een mooie rondrit over gravelwegen door Kananaskis Country. Het was prachtig èn we zagen weer een beer!! Wat een prachtig afscheid van het Canadese wildlife!! Ook zagen we nog wat andere, kleinere dieren en de ongelooflijk prachtige natuur. De volgende ochtend reden we vanuit Canmore naar Calgary waar we onze huurauto (met 3 weken zand en stof erop) weer inleverden en van onze laatste Canadese dollars luxe bonbons kochten :-)

Het was weer een geweldig avontuur!! We hebben met volle teugen genoten van al het natuurschoon: de beren, poserende eekhoorntjes, heldere èn blauwgekleurde meren, wilde watervallen, geisers, etc. etc….op naar een nieuw avontuur ;-)

Hugs and kisses!!

• 08 Augustus 2011 - 16:12

Yvonne Van Deutekom:

Prachtige foto's Hilde, en weer een heel leuk verslag, zoals gewoonlijk. SUPER!!! Heel veel plezier weer....