Wandelen en badderen in geothermisch gebied! - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van Hilde - WaarBenJij.nu Wandelen en badderen in geothermisch gebied! - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van Hilde - WaarBenJij.nu

Wandelen en badderen in geothermisch gebied!

Door: Een uitgekookte toerist

Blijf op de hoogte en volg Hilde

25 Juni 2012 | IJsland, Hveragerði

Halló allir!

Na een halve dag geworsteld te hebben met mijn bagage, zaten we tegen de avond gepakt en bezakt in de trein naar Schiphol vanwaar we naar Reykjavik vlogen! De inhoud van mijn rugzak leek verdacht veel op die van mijn reis naar IJsland eerder dit jaar: winterjas, thermo ondergoed, maar werd deze keer aangevuld met wat t-shirts, een bikini en een slaapzak.
Dat we pas om middernacht landden gaf niets, want het bleef toch 24u per dag licht. We haalden onze huurauto op en ik maakte een sprongetje in de lucht toen ik zag dat we mijn favoriete autootje mochten rijden: een Suzuki Swift, cooooool! We gingen eerst na of we echt alle krasjes konden vinden die op de papieren aangekruist stonden :-s en vonden er zelfs een paar meer! Toen deden we de kofferbak open en werden er even stil van…ehm, daar passen geen 2 overvolle tassen in… en we waren van plan de bagage soms in de auto achter te laten, maar dan wèl uit het zicht in de kofferbak en niet op de achterbank! Dus we gingen terug naar de verhuurbalie en klaagden over de afmeting (we hadden expres niet de kleinste klasse gekozen en vonden dat de Swift daar wel onder viel) en vroegen om een VW Polo, ook stoer en meer ruimte in de kofferbak :-D We kregen hem en we konden op pad! Ons vakantiegevoel werd nog eens versterkt toen we de Subway zagen, een broodjeszaak waar we vorig jaar in de Rocky Mountains ook regelmatig de heerlijkste belegde broodjes genoten en vannacht dus ook! Na een goede middernachtsnack (wat niet zo voelt, want het was klaarlicht) reden we richting het oosten naar het stadje Hveragerđi waar we rond half 3 aankwamen en we doken direct onze bedjes in!

We haalden ’s morgens net het ontbijt en konden het niet laten de IJslandse ontbijtgebruiken uit te proberen, dus aten we ingelegde haring als ontbijt :-) Vervolgens gingen we bij het winkel- annex infocentrum van dit dorpje kijken en ik herkende het! Hier was ik in februari ook geweest, dit was het dorpje waar in 2008 die zware aardbeving geweest was, dus ik trok Matthias mee en liet hem de scheur in de grond zien door de transparante vloer en vervolgens de zwaar beschadigde keuken :-) Nadat we bij de bakker wat broodjes voor de lunch gekocht hadden, gingen we op pad richting het Hengill gebergte waar we een mooie wandeling maakten. We hadden gelezen dat je kon badderen in natuurlijke warmwaterbronnen, die dit geothermische gebied rijk is, dus we hadden onze badkleding in ons rugzakje!

We wandelden door het prachtige gebied en zagen op verschillende plaatsen de dampen uit de grond opstijgen! Terwijl we wat verder het gebergte in liepen, zagen we mensen in de rivier zitten badderen. Het water was heerlijk warm en hoe hoger je kwam, des te dichter je bij de bron kwam en dus werd het water warmer. We aten onze broodjes op een mooie plek, terwijl we genoten van het prachtige uitzicht. Het weer viel ons heel erg mee! Een t-shirt was meer dan voldoende en we ritsten zelfs onze broekspijpen af. De wind voelde af en toe fris aan, maar wanneer je wandelt, merk je dat nauwelijks. Dat ik aan het verbranden was, merkte ik helaas ook niet…
Toen we een rustig plekje in de rivier vonden, trokken we onze badkleding aan en waagden ons in het warme bad tussen de voorbij stromende algen. Een klein uur later besloten we toch dit eeuwig warme bad maar te verlaten, want we wilden nog een heel eind wandelen!
Verderop raakten we het pad enigszins kwijt en zochten we een weg tussen de dampende beekjes, gorgelende putten en door hitte witgeblakerde stenen. Er lag een kudde schapen te relaxen in de warmte van de dampen en we volgden hun schapenpoep, want we gingen ervan uit dat de schapen alleen over de veilige grond liepen, dus we letten extra goed op waar we onze schoenen plaatsten ;-)
We wandelden nog een prachige ronde om een bergtop heen en zagen een prachtig, fel blauw meertje. We vervolgden onze weg en toen we weer op het eerdere pad kwamen, doken we de rivier nogmaals in. Deze keer iets hoger gelegen, dus het was iets warmer. Heeeeerlijk!! Na anderhalf uur badderen, besloten we verder te trekken, want de zon verdween bijna achter de bergen en dan koelde de lucht erg snel af.

De volgende dag gingen we de traditionele Golden Circle doen, die ik met mama ook had gedaan, maar toen in een sneeuwlandschap en nu in de zon! We reden eerst weer langs de bakker om wat broodjes te halen en gingen toen op weg naar Gullfoss. Wat een verschil met februari!! De mooie, dikke laag sneeuw had nu plaats gemaakt voor helder groen gras! Prachtig! Ook waren alle wandelpaden nu wel geopend en we wandelden tot het punt waar je het water naar beneden ziet èn voelt denderen. In IJsland regent het vaak en veel en we hebben altijd onze regenkleding bij ons en dit was een mooi moment om het aan te trekken. Daarna reden we naar Geysir waar we onze broodjes op een bankje in de zon aten, terwijl we keken naar de erupties van de Strokkur. We vervolgden onze weg naar Þingvellir, waar het IJslandse parlement opgericht is en waar de tectonische platen van Eurazië en Amerika uit elkaar drijven. Ook hier zag het er heel anders uit met het groene gras ipv de sneeuw! Wat wel onveranderd bleek, was het ontbreken van de brug tussen de 2 continenten. In februari was verteld dat dit pas in de zomer gerepareerd kon worden, maar het was helaas nog niet gereed. We wandelden door het groene, begroeide park naar het witte kerkje en de huisjes. We maakten het rondje af door de prachtige, rustige route over een hobbelige gravelweg om het Þingvallavatn (het meer) te rijden en keerden weer terug voor een laatste nacht in Hveragerđi.

Góða nótt