Op het dak... van de bus ;-) - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hilde - WaarBenJij.nu Op het dak... van de bus ;-) - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hilde - WaarBenJij.nu

Op het dak... van de bus ;-)

Door: Een bussurfende toerist

Blijf op de hoogte en volg Hilde

04 Oktober 2010 | Nepal, Kathmandu

Namasté!

Inmiddels ben ik al 2 weken in Nepal en het is hier prachtig!!
De intocht in dit geweldige land was enigszins spectaculair: kort nadat we in een jeep waren gestapt om ons naar Kathmandu te laten vervoeren, kwamen we in een heuse file terecht. De oorzaak was een aardverschuiving waardoor de weg geblokkeerd was en toen we een eindje gingen wandelen langs alle stilstaande voertuigen zagen we een bulldozer druk bezig het puin van de weg de verwijderen door de rotsen en de aarde van de berghelling af te duwen. Het zag ernaar uit dat het nog wel even ging duren, dus we besloten een hapje te gaan eten in een eettentje langs de weg die ineens een omzet draaide zoals nooit tevoren ;-) We zaten nog te wachten op ons eten toen onze chauffeur naar ons toekwam en vertelde dat er een groot rotsblok dreigend boven de weg hing en deze kregen ze niet verwijderd, dus de weg zou niet geopend worden voor voertuigen, want dit was te gevaarlijk, maar we konden er wel te voet langs en aan de andere kant op de bus stappen… We besloten eerst te eten en onze chauffeur maande ons aan op te schieten, want anders zouden de bussen aan de andere zijde vol zijn. Bepakt en bezakt (grote rugzak op mijn rug en tas op mijn buik) liepen we naar de plaats waar politieagenten het ‘verkeer’ regelden. Eerst mochten de mensen van de andere kant naar onze kant komen en daarna waren wij aan de beurt om onder het rotsblok door te rennen… het was een chickenrun over rotsen op de weg, waarbij velen bepakt en bezakt met tassen, maar ook mensen met kinderen op hun armen angstig naar het rotsblok op de helling kijkend in de hoop dat het maar niet net NU naar beneden zou denderen. Een zucht van verlichting steeg op wanneer de overkant gehaald werd. Eenmaal aan de andere zijde vonden we een bus waar alleen nog plaats was op het dak… prima! Het was druk op het dak en ik bemachtigde een goed plaats aan de achterkant..tot het ging regenen! Er werd in een dorpje gestopt en een groot zeil werd afgegeven op het dak, maar helaas haalde dit het nèt niet tot waar ik zat, met als resultaat dat ik vanaf mijn benen helemaal doorweekt was, maar gelukkig lagen mijn tassen wel in het midden van de bus, dus bleven die droog :) Tussen de regenbuien door genoot ik van het geweldige uitzicht (360 graden bovenop de bus!) en de verkoelende bries. Zo kwamen we in Kathmandu aan, de hoofdstad van Nepal. Ik was nog samen met Katty en Lee van de Tibetreis en samen met Katty vond ik een hostel in de toeristische wijk Thamel.
Mijn 1e dag in Kathmandu was een feestdag…ik vierde mijn 1e jubileum: het was precies een jaar geleden dat mijn wereldreis begon en ik vertrok naar de Galapagos eilanden :). Ik vierde het ‘s avonds met nog wat backpackers in een cafeetje en ondervond dat er een avondklok in Kathmandu gold, wat inhield dat om middernacht alle cafés dicht gingen en we na een middernacht snack door de politie naar onze hostels gestuurd werden…
Ik ben bijna een week in Kathmandu geweest waar ik een dag met Lee en Katty met scooters op pad ging door het hectische verkeer van de binnenstad van Kathmandu naar een in het buitengebied gelegen tempel. Het verlaten van de stad viel op zich nog wel mee doordat we een Duitse expat ontmoet hadden die ons de stad uitloodste de juiste richting in. Het rijden door het heuvellandschap rond Kathmandu was heerlijk en de omgeving en de tempel waren prachtig en rustgevend. Toen we aan de terugweg begonnen reed ik even voorop en herinnerde me binnen een minuut dat ze in Nepal aan de andere kant van de weg rijden pom pom pom…
Ook zijn we een dag met een groepje van 6 gaan raften! Spannend… maar niet heus… van de ruim 2 uur op het water, bestonden misschien 20 minuten uit actie en spanning en de rest van de tijd leek het meer een rustig boottochtje waarbij we een potje hadden kunnen kaarten ;-) maar het was erg gezellig en we hebben veel lol gehad!
Verder heb ik met Katty de stad bezocht. Kathmandu heeft vele relikwieën en tempel(tjes) in allerlei formaten door alle straten verspreid. In de Lonely Planet stonden wat wandelroutes langs vele van deze tempels en door verschillende Bahals (= binnenplaats van een klooster) en we genoten van deze tochten door een labyrint! Onderweg aten we samosa’s bij straatstalletjes en andere lekkernijen die we tegenkwamen, zo aten we onze weg terug naar de hostel :).
We hadden het geluk in Kathmandu te zijn op een belangrijke jaarlijkse feestdag: “Indra Jatra”. Op de tempels van het Durbar Square had zich een kleurrijke menigte verzameld en wij hadden een goede plaats bemachtigd op de toeristentribune..eh..tempel ;-) Niet alleen zagen we vele ambassadeurs het balkon van het paleis betreden, maar ook de president van Nepal was aanwezig (ok, ik moest even googlen voor ik door had wie op mijn vele foto’s de president was). Het was geweldig om mee te maken!!
Na een kleine week Kathmandu vertrokken Katty en ik naar Bandipur, een klein, lieflijk dorpje waar we een nacht verbleven in een hostel die meer weg had van een homestay (bij een gezin in huis) en waar we een paar wandelingen maakten in de omgeving voor we door reisden naar Pokhara vanwaar we een trekking in de Himalaya wilden doen. Wederom reisden we op het dak van de bus en genoten!! Toen we door een dorpje reden om wat zakken rijst af te leveren, lette ik even niet op en werd bijna opgehangen aan een laaghangende kabel haha, nee hoor, had gewoon een charmant krasje op mn neus, verder niets aan de hand ;-)
In Pokhara verbleven we in het Lakeside gebied wat bestaat uit ho(s)tels, restaurantjes en winkeltjes voor trekkingbenodigdheden en souvenirs en met geweldig uitzicht op de omliggende Himalaya!
Katty en ik zouden hiervandaan een trekking door de Himalaya gaan maken en gingen ons oriënteren op de mogelijkheden.

Volgende x meer :)

X

• 05 Oktober 2010 - 17:04

Suske:

Opgehangen door een laaghangende kabel.....blij dat het goed is afgelopen maar volgende keer maar gewoon in de bus aub!!!
    Voorzichtig doen hoor, tante Sus! Kuskes