Op het dak... van de bus ;-) - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hilde - WaarBenJij.nu Op het dak... van de bus ;-) - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hilde - WaarBenJij.nu

Op het dak... van de bus ;-)

Door: Een bussurfende toerist

Blijf op de hoogte en volg Hilde

04 Oktober 2010 | Nepal, Kathmandu

Namasté!

Inmiddels ben ik al 2 weken in Nepal en het is hier prachtig!!
De intocht in dit geweldige land was enigszins spectaculair: kort nadat we in een jeep waren gestapt om ons naar Kathmandu te laten vervoeren, kwamen we in een heuse file terecht. De oorzaak was een aardverschuiving waardoor de weg geblokkeerd was en toen we een eindje gingen wandelen langs alle stilstaande voertuigen zagen we een bulldozer druk bezig het puin van de weg de verwijderen door de rotsen en de aarde van de berghelling af te duwen. Het zag ernaar uit dat het nog wel even ging duren, dus we besloten een hapje te gaan eten in een eettentje langs de weg die ineens een omzet draaide zoals nooit tevoren ;-) We zaten nog te wachten op ons eten toen onze chauffeur naar ons toekwam en vertelde dat er een groot rotsblok dreigend boven de weg hing en deze kregen ze niet verwijderd, dus de weg zou niet geopend worden voor voertuigen, want dit was te gevaarlijk, maar we konden er wel te voet langs en aan de andere kant op de bus stappen… We besloten eerst te eten en onze chauffeur maande ons aan op te schieten, want anders zouden de bussen aan de andere zijde vol zijn. Bepakt en bezakt (grote rugzak op mijn rug en tas op mijn buik) liepen we naar de plaats waar politieagenten het ‘verkeer’ regelden. Eerst mochten de mensen van de andere kant naar onze kant komen en daarna waren wij aan de beurt om onder het rotsblok door te rennen… het was een chickenrun over rotsen op de weg, waarbij velen bepakt en bezakt met tassen, maar ook mensen met kinderen op hun armen angstig naar het rotsblok op de helling kijkend in de hoop dat het maar niet net NU naar beneden zou denderen. Een zucht van verlichting steeg op wanneer de overkant gehaald werd. Eenmaal aan de andere zijde vonden we een bus waar alleen nog plaats was op het dak… prima! Het was druk op het dak en ik bemachtigde een goed plaats aan de achterkant..tot het ging regenen! Er werd in een dorpje gestopt en een groot zeil werd afgegeven op het dak, maar helaas haalde dit het nèt niet tot waar ik zat, met als resultaat dat ik vanaf mijn benen helemaal doorweekt was, maar gelukkig lagen mijn tassen wel in het midden van de bus, dus bleven die droog :) Tussen de regenbuien door genoot ik van het geweldige uitzicht (360 graden bovenop de bus!) en de verkoelende bries. Zo kwamen we in Kathmandu aan, de hoofdstad van Nepal. Ik was nog samen met Katty en Lee van de Tibetreis en samen met Katty vond ik een hostel in de toeristische wijk Thamel.
Mijn 1e dag in Kathmandu was een feestdag…ik vierde mijn 1e jubileum: het was precies een jaar geleden dat mijn wereldreis begon en ik vertrok naar de Galapagos eilanden :). Ik vierde het ‘s avonds met nog wat backpackers in een cafeetje en ondervond dat er een avondklok in Kathmandu gold, wat inhield dat om middernacht alle cafés dicht gingen en we na een middernacht snack door de politie naar onze hostels gestuurd werden…
Ik ben bijna een week in Kathmandu geweest waar ik een dag met Lee en Katty met scooters op pad ging door het hectische verkeer van de binnenstad van Kathmandu naar een in het buitengebied gelegen tempel. Het verlaten van de stad viel op zich nog wel mee doordat we een Duitse expat ontmoet hadden die ons de stad uitloodste de juiste richting in. Het rijden door het heuvellandschap rond Kathmandu was heerlijk en de omgeving en de tempel waren prachtig en rustgevend. Toen we aan de terugweg begonnen reed ik even voorop en herinnerde me binnen een minuut dat ze in Nepal aan de andere kant van de weg rijden pom pom pom…
Ook zijn we een dag met een groepje van 6 gaan raften! Spannend… maar niet heus… van de ruim 2 uur op het water, bestonden misschien 20 minuten uit actie en spanning en de rest van de tijd leek het meer een rustig boottochtje waarbij we een potje hadden kunnen kaarten ;-) maar het was erg gezellig en we hebben veel lol gehad!
Verder heb ik met Katty de stad bezocht. Kathmandu heeft vele relikwieën en tempel(tjes) in allerlei formaten door alle straten verspreid. In de Lonely Planet stonden wat wandelroutes langs vele van deze tempels en door verschillende Bahals (= binnenplaats van een klooster) en we genoten van deze tochten door een labyrint! Onderweg aten we samosa’s bij straatstalletjes en andere lekkernijen die we tegenkwamen, zo aten we onze weg terug naar de hostel :).
We hadden het geluk in Kathmandu te zijn op een belangrijke jaarlijkse feestdag: “Indra Jatra”. Op de tempels van het Durbar Square had zich een kleurrijke menigte verzameld en wij hadden een goede plaats bemachtigd op de toeristentribune..eh..tempel ;-) Niet alleen zagen we vele ambassadeurs het balkon van het paleis betreden, maar ook de president van Nepal was aanwezig (ok, ik moest even googlen voor ik door had wie op mijn vele foto’s de president was). Het was geweldig om mee te maken!!
Na een kleine week Kathmandu vertrokken Katty en ik naar Bandipur, een klein, lieflijk dorpje waar we een nacht verbleven in een hostel die meer weg had van een homestay (bij een gezin in huis) en waar we een paar wandelingen maakten in de omgeving voor we door reisden naar Pokhara vanwaar we een trekking in de Himalaya wilden doen. Wederom reisden we op het dak van de bus en genoten!! Toen we door een dorpje reden om wat zakken rijst af te leveren, lette ik even niet op en werd bijna opgehangen aan een laaghangende kabel haha, nee hoor, had gewoon een charmant krasje op mn neus, verder niets aan de hand ;-)
In Pokhara verbleven we in het Lakeside gebied wat bestaat uit ho(s)tels, restaurantjes en winkeltjes voor trekkingbenodigdheden en souvenirs en met geweldig uitzicht op de omliggende Himalaya!
Katty en ik zouden hiervandaan een trekking door de Himalaya gaan maken en gingen ons oriënteren op de mogelijkheden.

Volgende x meer :)

X

  • 05 Oktober 2010 - 17:04

    Suske:

    Opgehangen door een laaghangende kabel.....blij dat het goed is afgelopen maar volgende keer maar gewoon in de bus aub!!!
    Voorzichtig doen hoor, tante Sus! Kuskes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilde

Actief sinds 12 Aug. 2008
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 79928

Voorgaande reizen:

23 November 2013 - 15 December 2013

South Africa special...

28 April 2013 - 20 Mei 2013

The Big 5+ in Botswana...

03 Oktober 2012 - 28 Oktober 2012

Sumatra, Java en Bali

22 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Land of Fire and Ice

18 April 2012 - 22 April 2012

Roooooooomaaaaa!

09 Februari 2012 - 12 Februari 2012

Mama en ik naar Reykjavik!

24 September 2011 - 01 Oktober 2011

De Traatsjes in Torremolinos

10 Juli 2011 - 31 Juli 2011

The Rockies Rock!!

06 Maart 2011 - 22 Maart 2011

Cuba Libre!

04 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Kust & Kultuur in Sri Lanka

15 Oktober 2010 - 04 Januari 2011

Indrukwekkend India

06 September 2010 - 15 Oktober 2010

Op grote hoogte in Tibet en Nepal

01 Augustus 2010 - 06 September 2010

Zwerftocht door China....

16 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

The Vodka Train...

14 Juni 2010 - 01 Juli 2010

Vikingen, trollen en middernachtzon...

29 December 2009 - 03 Mei 2010

Op naar Afrika!

18 September 2009 - 19 December 2009

Het begint in Zuid-Amerika!

04 November 2008 - 23 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: