Actief in de Andes - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Hilde - WaarBenJij.nu Actief in de Andes - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Hilde - WaarBenJij.nu

Actief in de Andes

Door: Een sportieve toerist ;-)

Blijf op de hoogte en volg Hilde

14 Oktober 2009 | Ecuador, Baños

Na de jungle ben ik naar Baños gegaan waar ik om kwart over 1 ‘s nachts aan kwam. Mij was verzekerd dat dit geen probleem was, omdat Baños heel veilig is… dat klopte gelukkig ook, want ik heb 3 kwartier naar onderdak gezocht!! Er was namelijk een Nationale feestdag en niet alleen toeristen vinden Baños geweldig, maar de Ecuadorianen ook, dus Baños was een beetje vol… Maar na een heerlijke douche in een te duur hotel lag ik toch nog voor 3u in bed :)

De volgende ochtend eerst weer ‘ns lekker op internet doorgebracht, want had het toch wel gemist na zo’n weekje jungle.. Dat was ook wel te zien aan mijn mailbox :) En op zoek gegaan naar goedkoper onderdak, dat lukte… de helft van de prijs en ook de helft van de ruimte, maar ja, zoveel tijd breng ik toch niet op mn kamer door :)

‘s Middags wilde ik wat gaan ondernemen, maar helaas.. Het regende… dan maar lekker relaxed het dorpje verkennen wat ècht onwijs leuk is!! Ook alvast geshopt bij verschillende reisbureautjes want ik wilde morgen toch ècht gaan fietsen of paardrijden… fietsen òf paardrijden..hmmm wat zal ik doen… Nog met een paar andere toeristen gekletst tijdens de lunch in een gezellig tentje, maar daar had ook niet zoveel aan, want 2 waren ook net aangekomen en 2 anderen nuttigden net hun eerste, vaste maaltijd in Baños, omdat ze bij aankomst water uit de kraan hadden gedronken en dus een week ziek waren geweest en niet verder waren gekomen dan hun bed en de wc… Wie drinkt er dan ook water uit de kraan hier?? Nog gevraagd of het per ongeluk was gegaan, en of het door 1 slokje kwam? Maar nee, de Zwitserse dames hadden nogal veel water gedronken?? Heel vreemd ;-)
Later in de middag werd het weer droog en zonnig en besloot ik naar een uitkijkpunt te lopen. Om 18u is het hier al donker, maar het was maar 1,2km, dus zo gepiept… toch? Niet als je stijl omhoog klimt dus, maar ik heb het wel bijtijds gehaald en naar beneden was leuk!! Er was verder (bijna) niemand, dus ik rende/huppelde lekker in grote vaart de berg weer af tot ik voetstappen achter me hoorde en maar even als echte volwassene rustig ging lopen. Een jongetje haalde me al rennend in, dus ik ging er vrolijk in volle vaart achteraan… niet dat ik hem enigszins bij kon houden hoor haha.

Zaterdag had ik dan toch maar besloten te gaan fietsen. Er waren vele watervallen langs een bepaalde weg en op 20km afstand was de mooiste! Dus op de fiets, netjes het bijgeleverde helmpje op en n muziekje in mn oren. Onderweg gestopt bij de verschillende mooie watervallen en toen ik lekker de berg af suisde… brak mn achterrem… oeps. Gebeurde verder niets, mr toch niet zo prettig, vooral omdat ik bij het huren van de fiets er al op gewezen had en er wat aan gevoeld werd en mij verzekerd werd dat het in orde was. Bij de grote, mooie waterval, Pailón de Diablo, heb ik mijn fietsje op slot gezet (werd mij geadviseerd bij het huren… hallo, ik ben Nederlandse hoor…) en naar beneden gewandeld. Was een mooie wandeling en absoluut de moeite waard!! Toen ik weer naar boven pufte, begon het te regenen :( Ik was eerst van plan om ook weer 20km terug te fietsen (stijgend), maar met regen èn een kapotte rem vond ik dat ik genoeg excuses had om met de speciaal hiervoor ingezette camionette te gaan: fiets in de laadbak en terug naar Baños. Het was pas half 2 toen ik er weer was, dus besloot toch nog ff te informeren of ik mss ook nog 2uurtjes kon paardrijden, tja, keuzes maken is niet mijn sterkste punt, dus doe ik het maar beide ;-) En na een paar reisbureautjes bezocht te hebben (waarvan ik er bij 1 niet meer paard kon rijden vandaag, maar waar de verkoper wel ‘s avonds wat met me wilde gaan drinken, om elkaar beter te leren kennen want hij kreeg positieve energie van mij…brrrrrr) vond ik er ook 1 waar het nog wel kon, dus om 3u zat ik te paard :) Ik ging de bergen in samen met een gids, een jonge vrouw van 32 :) en het was heel gezellig! We hebben gezellig gekletst over onze levens en over de omgevind. We gingen naar de voet van de vulkaan de Tungurahua en daar heb ik me laten verleiden uit een beekje te drinken van water wat rechtstreeks uit het berg-/vulkaanlandschap kwam en veel mineralen bevatte. Als ik ziek zou worden zou Marcella mij komen verzorgen was de afspraak ;-) Op de terugweg heb ik voor het eerst een sprong te paard gemaakt! Niet helemaal de bedoeling, maar we moesten wat beekjes doorkruisen en mijn paard bedacht zich blijkbaar ineens dat hij geen natte voeten wilde krijgen, dus sprong er spontaan overheen! Gelukkig had ik me goed vast en Marcella schrok en ik moest alleen maar lachen haha. Ze vroeg of ik galopperen leuk vond en dus zijn we in galop de berg afgerend.. Heerlijk!! Was echt supergaaf!!

De volgende dag ben ik met de bus naar Cuenca gereisd. Er zat een Nederlandse jongen bij me in de bus en hij vertelde dat het MinBuZa adviseerde niet naar Baños te gaan, omdat de vulkaan weer activiteiten vertoonde… de vulkaan waar ik de dag ervoor aan de voet had gestaan en waar we nu langs reden over een weg die als risico weg mbt de vulkaan aangegeven werd...
Op de site van MinBuZa staat: “De vulkaan Tungurahua is actief. Het wordt ontraden in de nabije omgeving van deze vulkaan te verblijven.” Oeps…
Was iig een gezellig busritje en halverwege maakten we een lunchstop en zag ik ineens Suzan staan!! Bleek dat zij al vanaf Riobamba bij mij in de bus zat!! Eenmaal in Cuenca een hotelletje gepakt en toen ik voor de 3e x voorbij een hotelkamer liep waarvan de deuren openstonden, zag ik ineens dat daar de 2 Duitsers zaten die ik in Mitad del Mundo (bij Quito) had ontmoet!! It’s a small world ;-)

Maandag héél vroeg op om naar het natuurpark El Cajas te gaan. Daar gingen Suzan en ik hiken. We begonnen om 8.15 op ca. 3100m en om 10.30 gaf ik het op… we waren op 3675m hoogte en ik had al 3x gehoopt het meer te bereiken waar we naar toe wilden lopen. Maar elke keer was er na de top nòg een heuvel, en nòg één… en het ademen op die hoogte is zo moeilijk, vooral als je ook nog moet lopen en klimmen… dus Suzan ging akkoord en vroeg of ik dan op dit punt ff wilde relaxen en picknicken voor we teruggingen… nou, nog ff die ene punt op dan… en toen zagen we het meer!!! Hoera! Eh.. nog wel ff nòg een top over om het gehele meer te zien hè, maar dat lukt dan weer wel! Op de top lekker een half uurtje gerelaxed, gezond en wat gegeten en toen weer terug. De klim op de heenweg viel al niet mee, want we moesten via watervallen naar boven klauteren en over grote rotsblokken klimmen (waar ik 1x weer vanaf gegleden was, auw) en we hebben ons op sommige plaatsen aan bomen vast moeten houden/omhoog moeten trekken… en nu dus weer naar beneden… maar gelukkig viel dat reuze mee! Ach ja, naar beneden kom je toch wel, maar het is natuurlijk wel fijn om ongeschonden èn met een droge broek en schoenen beneden te komen, ook dat was gelukt :) Het bleek alleen dat ik me niet goed had ingesmeerd en mijn armen heel de nacht pijnlijk gegloeid hebben…

Maar zoals jullie lezen heb ik voorlopig genoeg gesport voor de rest van de maand ;-)

Dinsdag ben ik naar Ingapirca gegaan. Dit zijn Ecuadors belangrijkste Inca overblijfselen. Het was onwijs mooi en interessant en ik heb helemaal zin in Machu Picchu in Peru!!! Ik had me aangesloten bij een Amerikaanse familie die een Engelstalige gids geregeld had :) Op de site werd ook een film gemaakt en het was heel leuk te zien hoe ze, in de authentieke klederdracht, naspeelden hoe de Spanjaarden hier de Inca’s overmeesterd hadden. Weer terug in Cuenca nog een museum bezocht waar ze archeologische vondsten toonden en een museum over klederdracht. Vandaag is mijn laatste dag in Cuenca en in Ecuador en wil ik nog een paar musea bezoeken en een stadswandeling maken en ’s avonds bus ik naar Peru.

Besos!
Hilde


  • 14 Oktober 2009 - 17:53

    Yvonne:

    Hey Hilde,

    Sjonge jonge, je maakt weer van alles wat mee. Super leuk om weer van je avonturen te kunnen lezen. Volgens mij vermaak jij je de komende tijd nog wel. Ben weer benieuwd naar je volgende leuk geschreven reisverslag.

    Veel liefs Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilde

Actief sinds 12 Aug. 2008
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 79768

Voorgaande reizen:

23 November 2013 - 15 December 2013

South Africa special...

28 April 2013 - 20 Mei 2013

The Big 5+ in Botswana...

03 Oktober 2012 - 28 Oktober 2012

Sumatra, Java en Bali

22 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Land of Fire and Ice

18 April 2012 - 22 April 2012

Roooooooomaaaaa!

09 Februari 2012 - 12 Februari 2012

Mama en ik naar Reykjavik!

24 September 2011 - 01 Oktober 2011

De Traatsjes in Torremolinos

10 Juli 2011 - 31 Juli 2011

The Rockies Rock!!

06 Maart 2011 - 22 Maart 2011

Cuba Libre!

04 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Kust & Kultuur in Sri Lanka

15 Oktober 2010 - 04 Januari 2011

Indrukwekkend India

06 September 2010 - 15 Oktober 2010

Op grote hoogte in Tibet en Nepal

01 Augustus 2010 - 06 September 2010

Zwerftocht door China....

16 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

The Vodka Train...

14 Juni 2010 - 01 Juli 2010

Vikingen, trollen en middernachtzon...

29 December 2009 - 03 Mei 2010

Op naar Afrika!

18 September 2009 - 19 December 2009

Het begint in Zuid-Amerika!

04 November 2008 - 23 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: