Galápagos... WAUW - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Hilde - WaarBenJij.nu Galápagos... WAUW - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Hilde - WaarBenJij.nu

Galápagos... WAUW

Door: Blue foot booby :)

Blijf op de hoogte en volg Hilde

27 September 2009 | Ecuador, Galápagos

WAUW !!!

De Galápagos eilanden waren fantastischer dan je je voor kunt stellen!!
Ondanks dat ik gehoord en gelezen had, dat de dieren op de Galápagos eilanden nooit hebben geleerd angst te hebben voor mensen en dus niet weglopen/vliegen/springen/zwemmen als je ze benadert, is het toch vreemd dat je niet op ze af hoeft te sluipen om een foto te maken… maar dat je er gewoon lekker naast kunt gaan zitten (persoonlijke ruimte van dier en mens natuurlijk in acht nemen ;-) en dat je dan tijd zat hebt om een mooi plaatje te schieten.. of 5 ;-) Geweldige fotogenieke beesten op de Galápagos!

Afgelopen maandag kwam ik aan op de luchthaven op het schiereiland Baltra. Het reisbureau waar ik geboekt had, informeerde me dat iedereen een sticker van de touroperator zou dragen, waardoor de gids hen zou herkennen en hun op de luchthaven uit de menigte kon pikken… mij leek dit een beetje de omgekeerde wereld, want het is toch eenvoudiger als individu in een menigte 1 vast punt/persoon (met bordje van de touroperator) te vinden dan als individu 14 personen uit een bewegende menigte te moeten pikken? Maar ik vond het nog wat vreemder toen de touroperator mij informeerde dat ik ipv een sticker van de touroperator, zelf een A4-tje diende maken met mijn naam, gevolgd door: Terra Verde Touroperador… Mijn verwarring werd gedeeld door een groep Belgen, die dachten dat ik hun gids was ;-) (tevens bezaten zij wel de sticker, maar waren niet geïnformeerd dat ze deze zichtbaar moesten dragen bij aankomst op de luchthaven).

We vertrokken met bus en veerboot naar het zuiden van het eiland Santa Cruz, waar we vanaf de toeristische stad, Puerto Ayora, met een klein motorbootje naar ons “schip” gingen. Tijdens dit ritje in het motorbootje werden de eerste tekenen van zeeziekte al merkbaar bij een van mijn medepassagiers… Mijn hut lag op het bovendek, dus flink schommelig, en ik zag dat er al een tas stond. Ik deelde mijn hut met Steve uit UK die de 8-daagse cruise deed (van vrijdag tot vrijdag) en dus op excursie was. Maar goed ook, want met onze tassen op de grond kon er nog maar 1 persoon zich enigszins bewegen in de hut…

Na de lunch aan boord gingen we terug naar Puerto Ayora om het Darwin Research Station te bezoeken waar we o.a. de wereldberoemde Lonesome George (een impotente schildpad die nog de enige, en dus laatste, in zijn soort is) gezien hebben en nog veel andere schildpadden, leguanen, diverse cactussen, etc. Heel interessant en indrukwekkend!

De volgende dag na de lunch gingen we dan eindelijk met ons schip, de Golondrina, varen… heerlijk genietend van de zeelucht, het briesje en de deining van het schip, zat ik op het dek… heeeeeeeerlijk! Tot ik me niet zo lekker voelde… maar gelukkig trok dit voorbij en toen ik me beter voelde durfde ik pas op te staan om te gaan plassen (ik moest ondertussen heel nodig, maar durfde niet uit angst dat ik het gehelde dek onder zou kotsen ;-) . Helaas… m’n maaginhoud besloot toch maar eruit te komen, wel een voordeel dat ik al op ’t toilet was ;-)

In 5 dagen heb ik gecruised langs de eilanden: Santa Cruz, Santa Fé, Española, Floreana en Seymour. Ik heb genoten van de geweldig mooie en indrukwekkende fauna en flora van deze eilanden door ze te voet te bezoeken en al snorkelend de onderwaterwereld te verkennen! Ik heb langs vele zeeleeuwen gelopen en zelfs langs 1 gezwommen… Ok, die was mss wel heel dichtbij waardoor ik proestend boven water kwam ;-) want de dieren gaan ook niet even voor je opzij hè… ze gedragen zich alsof het hun eilanden zijn ;-) en als je in hun personal space komt, dan krijg je gewoon een snauw ;-)
Ook heb ik al snorkelend naar zeeschildpadden gekeken die heel dichtbij aan het eten waren en vele mooie gekleurde vissen, zeesterren, etc. gezien!
Ook vond ik de blauw-voet-Jan-van-genten geweldig! Heel apart om te zien en de pelikanen die met hun snavels tegen elkaar slaan, waardoor een luid, klepperend geluid ontstaat en de vogels die een rode ballon in hun nek kunnen opblazen om de vrouwtjes te lokken, prachtig (ik zal de naam nog’ns opzoeken).

M.a.w.: de Galápagos zijn onbeschrijflijk mooi en heel indrukwekkend, ik zou er zo nog een keer naar toe willen gaan!! De natuur is grotendeels nog ongerept en de dierenwereld is zo puur, zo anders dan wij gewend zijn. Het is gewoon onwijs relaxed :)

X


  • 28 September 2009 - 08:00

    Sigrid:

    Dat moet toch wat met je doen, die vrede en ruimte en dieren die gewoon blijven zitten.
    Denk dat wij dit allen een keer zouden moeten ervaren! Heerlijk dat je het zo naar je zin hebt. Jij toch nog zeeziek? Had gedacht dat je maag daar wel immuun voor was geworden, maar niet dus .. Geniet ze, en tot het volgende verslagje weer.
    X Sig

  • 30 September 2009 - 09:24

    Ad En Charlotte:

    De 'wahalla' van de reis verdwijnt langzaam uit je systeem en je begint duidelijk van je reis bedoelingen te genieten. Keep it up.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilde

Actief sinds 12 Aug. 2008
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 79958

Voorgaande reizen:

23 November 2013 - 15 December 2013

South Africa special...

28 April 2013 - 20 Mei 2013

The Big 5+ in Botswana...

03 Oktober 2012 - 28 Oktober 2012

Sumatra, Java en Bali

22 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Land of Fire and Ice

18 April 2012 - 22 April 2012

Roooooooomaaaaa!

09 Februari 2012 - 12 Februari 2012

Mama en ik naar Reykjavik!

24 September 2011 - 01 Oktober 2011

De Traatsjes in Torremolinos

10 Juli 2011 - 31 Juli 2011

The Rockies Rock!!

06 Maart 2011 - 22 Maart 2011

Cuba Libre!

04 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Kust & Kultuur in Sri Lanka

15 Oktober 2010 - 04 Januari 2011

Indrukwekkend India

06 September 2010 - 15 Oktober 2010

Op grote hoogte in Tibet en Nepal

01 Augustus 2010 - 06 September 2010

Zwerftocht door China....

16 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

The Vodka Train...

14 Juni 2010 - 01 Juli 2010

Vikingen, trollen en middernachtzon...

29 December 2009 - 03 Mei 2010

Op naar Afrika!

18 September 2009 - 19 December 2009

Het begint in Zuid-Amerika!

04 November 2008 - 23 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: