Afrikaans internet - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Hilde - WaarBenJij.nu Afrikaans internet - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Hilde - WaarBenJij.nu

Afrikaans internet

Door: een afkickende toerist ;-)

Blijf op de hoogte en volg Hilde

27 Februari 2010 | Gambia, Banjul

Hallo allemaal!

Hier ben ik weer even! Internet vinden in Afrika valt niet mee... vooral niet een FUNCTIONERENDE internetverbinding! Dus hier even een korte samenvatting van de afgelopen maand:
Toen ons pakketje eenmaal in Dakhla was gearriveerd, hebben we de nodige maatregelen getroffen voor onze tocht door Mauretanië: water bijvullen..heeeeel veel water en op zoek naar een konvooi wat we helaas niet gevonden hebben, wel veel andere reizigers die zèlf door Mauretanië reden of gereden hadden, dus besloten wij dat ook te doen. Onderweg naar de grens zagen we vanuit onze ooghoek een bord met een doodskop, dus we besloten voorzichtig om te draaien om te kijken wat op het bord stond en wat we al enigszins verwachtten: we zaten in een gebied met landmijnen. Oeps, dan maar niet langs de kant van de weg kamperen ;-) De volgende dag kwamen we om 12u bij de grens van de Westelijke Sahara en 7,5 uur later reden we Mauretanië binnen.. dat was een lekker soepele grensovergang ;-) Mauretanië was lang niet zo gevaarlijk als verwacht, ondanks dat er eind november nog een Spaanse hulpverleenster was ontvoerd. Om de 30km stonden er politiecontroles en het eerste deel reden we door geweldig mooi woestijngebied. De 2e dag kwamen we bij de hoofdstad Nouakchott waar we de vismarkt bezochten en voor een prikje een halve kilo vis kochten die we 's avonds bereidden. We vonden een kampeerplaats tussen wat "hutjes" van betonblokken en nadat we beiden naast een huisje onze behoefte hadden gedaan, bleken dat deze huisjes wel degelijk bewoond waren..oeps. De volgende dag reden we naar Senegal en sloegen bij de grensovergang van Rosso, waar het een boevenbende is :) , af richting Diama, dit bleek een onwijze hobbeltrack te zijn van ruim 80km, we vragen ons nog steeds af hoe Rik en Evelien dit gedaan hebben met hun VW-camper! Helemaal geshaked kwamen we Senegal in en we bezochten de oude, koloniale stad St. Louis. Hierna reden we door een natuurgebied richting Dakar waar we een mooi kampeerplekje vonden onder een vuurturen :) We genoten een paar dagen van deze relaxte stad en bezochten het indrukwekkende Île de Gorée een voormalig slaveneiland. Via een toeristische, landelijke route reden we langs kleine dorpjes welke bestonden uit een rieten omheining met ca. 7 ronde, rieten hutjes. We bezochten de grootste overdekte markt van Afrika in Kaolack en gingen naar Missirah, dichtbij het Parc National du Delta du Saloum waar we een paar dagen langer bleven genieten van de rust, de natuur en de leuke mensen die we daar leerden kennen. Max was de parkwachter en ornitoloog en leidde ons door het park en wees ons een mooie picknickplaats waar we een broodje aten en een (heel warm) meegenomen biertje dronken. Na een kleine wandeling vonden Sven en ik een mooie plaats waar we zwommen tussen de mangrovebossen en de visjes (geen krokodillen ;-) ). Adamo liet ons de dorpsmoestuin zien die mbv de inzet van de dorpsvrouwen en gedoneerde waterputten van water werd voorzien en waar uien, wortels, sla etc. groeiden. 's Avonds aten we met hen en nog een paar een lokaal gerecht uit een gezamenlijke pan :) We hebben een paradijs gevonden!
Vervolgens zijn we richting Gambia gereden waar we de hoofdstad Banjul bezochten en de geweldig mooie stranden. De Gambiaanse kust is ontzettend mooi, maar voor je rust moet je niet aan een lokaal strand gaan liggen, want constant komt er iemand bij je kletsen, je vertellen wat je zou moeten bezoeken en vervolgens werpt iedereen zich als gids op. Hier hebben we wel eens moeite mee, want wij willen wel eens gewoon rustig onze tent opzetten en eten bereiden, maar dat valt hier niet mee... Maar we genieten met volle teugen van de prachtige stranden en omgeving en de vrijheid om overal te kamperen waar je wilt, de bezoekers moeten we maar voor lief nemen ;-)

Groetjes uit Gambia!!